Prastaré lesy, rašeliniště, alpínské hole… Jak se točil nový parádní film o Jeseníkách?

Čtyři roky práce na novém výpravném dokumentárním filmu o jedinečné horské přírodě Jeseníků jsou u konce. Téměř hodinový film teď fascinuje diváky v kinech. Zatím ve městech v okolí hor, ovšem na začátku února se promítání dostane i do Olomouce.

Foto: GepART Pictures

Snímek nazvaný “Jeseníky - království horské divočiny” začal vznikat u příležitosti 50. výročí vyhlášení chráněné krajinné oblasti Jeseníky, která byla i odborným garantem přípravy filmu.

“Podobný dokument tady dlouhá léta chyběl. Zvláště v dnešní době je velmi důležité naši přírodu správně popularizovat. Věřím, že i tento film k tomu přispěje. Vzdělaný návštěvník s ohleduplným chováním je velkým spojencem a pomocníkem v moderní ochraně přírody,” říká vedoucí Správy CHKO Jeseníky a jeden z tvůrců filmu Petr Šaj.

Kameraman a vedoucí Správy CHKO Jeseníky Petr Šaj

Filmový štáb společnosti GepART Pictures pracoval pod vedením režiséra, kameramana a producenta Mariána Poláka. “Když jsme před lety natáčeli film Planeta Česko, Jeseníky jsme vynechali. Nezvládli jsme zkrátka vybrat z množství lákavých témat, které nabízejí. Při natáčení tohoto snímku se nám však potvrdilo, že Jeseníky se nakonec nevejdou ani do jednoho hodinového filmu, ale vydaly by na celý seriál,“ říká Marián Polák.

Jak zachytit ducha hor?

Štáb byl dále tvořen zejména místní filmaři a velcí milovníci Jeseníků, kteří tráví v terénu během roku spoustu času. To umožnilo zachytit vzácné okamžiky z proměn nálad krajiny a skrytého chování zvířat. Řadu zvířat možná běžní návštěvníci hor ani nikdy neviděli. Většinou jsou dost plachá a kameramani za nimi museli šplhat často do obtížného horského terénu.

“Už v počátku naší práce jsme si stanovili, že pro natáčení nebudeme využívat žádná zvířata v lidské péči, která se v dnešních dokumentech o přírodě velmi často objevují. Hodně nás potrápil například jeřábek lesní. Je to opravdový „duch Jeseníků“ žijící velmi skrytým životem. Natočit jeho chování neovlivněné člověkem a v jeho přirozeném prostředí v delším záběru nás stálo velké úsilí. Nakonec se to ale povedlo stejně jako další velmi ostražité druhy - sokola stěhovavého, sluku lesní, či troubícího jelena,” vzpomíná bruntálský fotograf a kameraman Štěpán Mikulka.


Jeřábek lesní | Foto: Štěpán Mikulka

Natáčení v horách nemálo komplikovaly rozmary počasí. Častý vítr, mlha, teploty hluboko pod bodem mrazu, intenzivní letní bouřky. Filmovalo se a kameramani přespávali i přímo v horách pod širým nebem. Neočekávanou komplikací při zrodu filmu byl Covid, který značně narušil financování celého filmu i samotné natáčení v terénu kvůli lockdownu.

Letecké záběry měl na starosti zkušený šumperský pilot Jan Barančík, který vysvětluje: “Baví mě filmovat přírodu, protože nemusím vymýšlet akci. Akce se zkrátka děje a já ji jako nestranný pozorovatel zachytávám a žasnu, co si na mě zas matka příroda nachystala a kde schovala ty nejlepší situace a úhly. A já je jen odhaluji a zachytávám pomíjivost času. A taky si užívám čas sám se sebou v hlavou v oblacích.”

Časosběrné záběry ve filmu jsou doménou zábřežského tvůrce Jiřího Bajáka. “Nesporná výhoda Jeseníků je jejich relativní dostupnost, mám je prakticky za domem a tím pádem se dá reagovat velmi rychle na změny počasí, jako jsou bouřky, inverze, první sníh, laviny apod. Baví mě i rozmanitost terénu, krásné výhledy do krajiny až po inverze, noční oblohu a spoustu vodopádů. V ranních a večerních hodinách mám hory jen pro sebe, protože je zde v tuto dobu minimum turistů.”

Podobnou péči jako obraz si vysloužil i zvuk filmu, jehož design měl na starosti zkušený zvukař Václav Flegl a komentář filmu načetl oblíbený herec Miroslav Táborský. Originální a netradiční hudbu složil Tomáš Háček usídlený ve Štramberku: “Rád ve filmové hudbě využívám reálné zvuky jako hudební nástroje, je to skvělý hudební materiál! Spolu s tlukotem datlíků a troubením jelenů jsem je vplétal do hudebních krajin. Použil jsem také citeru coby zapomenutý nástroj bývalých Sudet - "opouštěného kraje". Možná nejdůležitějším nástrojem pro mne ale nakonec bylo ticho: při komponování hudby pro záběry horských hřebenů mi přišlo cokoliv jiného, než opatrné tóny a jejich dlouhé doznívání, tak nějak navíc.”

Režisér Marián Polák

Po šumperské premiéře probíhají projekce filmu v jesenickém regionu. "Film už vidělo v kinech přes 2600 diváků a projekce budou pokračovat nejen na Jesenicku, ale postupně i v dalších regionech, protože zájem přetrvává, bude se promítat i pro školy. Jen v šumperském kině Oko už film vidělo přes 1500 lidí a je tam tak mezi 10 nejnavštěvovanějšími filmy celého roku, přišlo na něho víc lidí než třeba na hit Po čem muži touží 2. Představení jsou často vyprodaná - třeba v Jeseníku nebo v Rýmařově nebo už 2x v Bruntále. Dnes se třeba hraje už potřetí v Zábřehu," říká režisér Marián Polák. V olomouckém kině Metropol se snímek objeví na začátku února. Po promítnání bude následovat beseda s tvůrci o záchraně Jeseníků. Film bude během roku 2023 uveden i na filmových festivalech a zamíří pak do televizního vysílání a na internet, kde bude dostupný formou VOD.

“Díky hlubokým znalostem jesenické přírody místních spolupracovníků, jejich velkému nasazení i skvělým filmařským schopnostem se zrodil film, který doslova voní divočinou a divákům slibuje silný zážitek. Myslím, že takto zblízka ještě jesenickou přírodu neviděli,” uzavírá režisér Polák.

Výroba filmu byla podpořena z prostředků společnosti ČEZ a. s., Moravskoslezského a Olomouckého kraje, Pivovaru Holba, a.s. a firmy Tilak.

Jelen evropský | Foto: Š. Mikulka

Kamzík horský | Foto: Š. Mikulka

Z natáčení nad Velkou kotlinou





INZERCE

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Chata Kouty