Narodila se před první světovou válkou! Historická tramvaj č. 16 se vrací do Olomouce

Skoro čtvrt století se musela Olomouc obejít bez nejvzácnější památky své tramvajové historie. Jedinečný vůz číslo 16, který byl pro Olomouc vyroben ještě před první světovou válkou v roce 1914, musel být pro nedostatek místa uložen v Brně. Teď se díky novému odstavu tramvají v Jeremenkově ulici po 24 letech vrátí do Olomouce.

Foto: archiv DPMO

Památkově chráněný vůz, starý 109 let, má za sebou pohnutou historii. V Olomouci začal cestující vozit v roce 1914 a na zdejších tratích fungoval až do roku 1956. Poté přes třicet let sloužil jako zahradní domek než se v 90. letech dočkal renovace a návratu na koleje. Jenže pak zas pro něj nebylo v Olomouci místo. 

„Vůz byl z důvodu nedostačující kapacity olomoucké vozovny uložen od své renovace v roce 1999 v depozitáři Technického muzea v Brně. Po dokončení stavby odstavů Jeremenkova jsme se domluvili na přesunu tramvaje zpět do Olomouce,“ popsal místopředseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce, a.s. Pavel Zatloukal.


Vzácná tramvaj jako zahradní chatka

Tramvaj s evidenčním číslem 16 byla spolu s dalšími třemi vozy vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Cestujícím sloužila až do roku 1956. Poté byla tramvaj vyřazena a vozová skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje odprodána jen za manipulační poplatek do soukromých rukou. Dopravní podnik pustil tramvaj na třicet let ze zřetele. Až ve druhé polovině 80. let sešlou karoserii objevili tramvajoví nadšenci zarostlou v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce.

„Původní vozovou skříň roku 1988 daroval tehdejší majitel dopravnímu podniku. Nejprve byla umístěna na odstavnou plochu autobusů do Hejčína. Po roce 1989 došlo k převozu karoserie do hangáru na letiště v Neředíně a poté byla tramvaj ve dvou etapách renovována. Renovaci se podařilo dokončit v roce 1999 k stému výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci. V tom samém roce došlo také k přesunu tramvaje do depozitáře v Brně. V Olomouci se potom vůz objevil ještě o deset let později. V říjnu 2008 byla tramvaj vystavena na Horním náměstí u příležitosti 100 let republiky a na jaře 2009 se zúčastnila oslavy 110 let tramvají v Olomouci,“ doplnil příběh tramvaje Miroslav Bureš, který se zabývá historií MHD v Olomouci.

Tramvaj naloží ve středu 11. října v Brně na přívěs kamionu a přivezou do Olomouce. 


Tramvaj je pojízdná

Tramvaj ev. č. 16 bude umístěna v nové hale v Jeremenkově ulici. Zájemci se na ni mohou podívat už příští rok při příležitosti 125. výročí tramvajové dopravy v Olomouci. Vůz byl při druhé etapě renovace vybaven i vším potřebným zařízením, takže je pojízdný. Díky tomu se může počítat s tím, že se v budoucnu objeví také v ulicích Olomouce. Půjde ale jen o vzácné příkežitosti, je přeci jen o dost unikátnější než její mladší sestra, olomoucká tramvaj č. 223 z roku 1930, která bývá pronajímána i k soukromým jízdám.

Foto: archiv DPMO

Foto: DPMO

Foto: DPMO

Foto: DPMO

Foto: DPMO



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Jarní Flora Olomouc
INZERCE
Chata Kouty