Historický milník! Vláda vykope tunel pod Červenohorským sedlem. V Prostějově vyroste lyžařský areál. Souhlasí i Babiš!

Fialova vláda na svém středečním jednání v Jeseníku nemohla dát hlasitěji najevo, že jí na rozvoji sudetské krajiny upřímně záleží. Ministři se zástupci Olomouckého kraje a starosty Šumperka a Jeseníku podepsali memorandum o záměru ražby tunelu pod Červenohorským sedlem. Projekt na dálku podpořil nejen prezident Petr Pavel, ale dokonce i předák opozičního hnutí ANO Andrej Babiš.

Rozhodnutí vlády o stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem oznámil novinářům ministr dopravy Martin Kupka na místě, kudy povede další významná stavba v našem regionu - obchvat Bludova. Foto: FB

"Bylo by falešné tvrdit, že jsme do Jeseníku přijeli pouze kvůli vynikajícím chlebíčkům a slivovici. Od začátku našeho vládnutí vysíláme občanům významné sliby, které nyní přetavíme v konkrétní záměr. Do roku 2030 postavíme tunel pod Červenohorským sedlem, který spojí Jesenicko s civilizovaným světem," uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády v Jeseníku ministerský předseda Petr Fiala. Tunel nepovede úpatím Sedla, jak se kdysi zvažovalo, ale protne ho až na vrcholu. Podle Fialy je takové řešení „smart“, protože nahoře jsou kopce vždycky nejužší – tím pádem může být tunel kratší a levnější. 

PePa radí: Použijte kanón

Jakmile se o záměru dozvěděl nově zvolený prezident Petr Pavel, využil shody náhod, že se zrovna nachází na oficiální návštěvě Ostravska. V důlním vozíku a s přilbou na hlavě sfáral do šachty dolu Darkov. Zde pak začal verbovat horníky pro náročnou práci v podzemí jesenických hor.

„S horníky nebyla snadná řeč, pořád na mě pokřikovali: Hele přišel PePa. Až jsem si nakonec uvědomil, že je vlastně vůbec nepotřebujeme. Pro ražbu tunelu bude daleko vhodnější silný kanón," řekl novinářům generál Petr Pavel.

Potíž je, že všechna provozuschopná děla předalo Česko na Ukrajinu a další už ve výzbroji nemá. Hrad proto zvažuje, že stavařům zapůjčí historické kanóny, která používá hradní stráž pro slavnostní salvy.

Babiš: Nemám s tím problém

Zatímco ministři a provládní prezident si v názoru na chystaný projekt jako obvykle notují, političtí analytici netrpělivě čekali na stanovisko Andreje Babiše. Právě případný konsenzus s opozicí mohl ražbě tunelu vystavit definitivní zelenou. A světe div se, stalo se! Šéf opozice a zhrzený kandidát na hlavu státu Andrej Babiš projekt nejenže nezkritizoval, ale vládní koncept dokonce pochválil. „Já s tím nemám problém. Tradičním politickým stranám šlo tunelování vžďycky fanťasticky," vzkázal expremiér Babiš naší rejdakci osobně, neboť po vyhazovu Vladimíra Vořechovského stále nemá k dispozici tiskového mluvčího.

V Prostějově vznikne horské středisko  

Autorům studie projektu tunelu se už také podařilo vyřešit Nerudovskou otázku Kam s ním? Bývalý hejtman Ladislav Okleštěk vládě navrhl, že vytěženou zeminu může prostějovský magistrát odkoupit a použít na vybudování lyžařského kopce v samém srdci rovinaté Hané. Zatímco škarohlídi Oklešťkovi vyčítají, že stavbou sjezdovky chce v Prostějově sbírat laciné politické body před blížícími se krajskými volbami, Okleštěk to vidí jinak: „Věřím, že i Haná může přispět sjezdovému lyžování svou troškou do mlýna, a kdo ví, třeba u nás vychováme novou Ester Ledeckou," říká muž, který se nikdy nebál vizí, když například v nedaleké Libavé plánoval jako hejtman vybudovat kosmodrom.  

Kde na to stát vezme?

Podle ministra dopravy Martina Kupky má vláda už také strategii, jak najít peníze na pokrytí obří investice. „Z veřejných zdrojů jsou přepláceni učitelé i hasiči. Musíme se všichni uskromnit a nižšími platy projevit solidaritu s našimi důchodci. Pokud poslancům navýšíme platy o 6 procent a zároveň snížíme platy státním zaměstnancům o pouhých 18 procent, tak nám peníze ještě zbudou a můžeme do tunelu napojit i železniční trať. Zabijeme tím dvě mouchy jednou ranou," dodal ministr dopravy.

Senátor požaduje změnu rekordu

Pozadu nezůstává ani regionální senátor Miroslav Adámek a také on si chce na stavbě tunelu přihřát svou polívčičku: „Plán ministra dopravy na stavbu podzemní silnice a zároveň železnice podporuji. Pokud zřídíme uprostřed tunelu zastávku, šlo by o nejvýše položenou železniční stanici v Česku, což je titul, kterým se dosud chlubí Kubova Huť v Pošumaví. Za náš senátorský klub jsem již kontaktoval agenturu Dobrý den z Pelhřimova, která české rekordy administruje, a požádal je o bezodkladnou přípravu změny tohoto primátu,“ dodává odhodlaně šumperský staronátor Adámek.




INZERCE

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Chata Kouty