Nový úsek naváže v Nemilanech na zpevněnou účelovou komunikaci vedoucí od ulice Kožušanská k estakádě dálnice D35, kde začíná pod mostním objektem dálnice. Pokud stavba půjde podle plánu, téměř 440 metrů nové cyklostezky by mohli lidé začít využívat snad ještě letos. Náklady na její vybudování jsou přes 2,6 milionu korun. Více než 1,7 milionu korun pokrývá dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury, dalších 260 tisíc přispěl Olomoucký kraj.
„Dnes už se dá Olomoucí z jednoho konce na druhý projet prakticky téměř jen po cyklostezkách a já jsem moc rád, když se nám daří doplňovat další úseky ve městě i v okrajových částech, na které olomoučtí cyklisté ještě čekají. Příští rok by se k tomuto úseku měla napojit jeho druhá část od Kožušan, takže už cyklisté konečně nebudou muset řešit, jestli jet po rozbahněné polní cestě, nebo po rušné silnici,“ říká náměstek primátora Matouš Pelikán.
Cyklostezka z Nemilan do Kožušan je posledním dílem, který na území města Olomouce ještě chybí ke konečnému propojení nadregionální Moravské cyklotrasy. Ta na území ČR prochází celým Olomouckým krajem a částí Zlínského a Jihomoravského.
„Investice do oprav a stavby cyklostezek jsou důležitou každoroční součástí městského rozpočtu. Kde je to možné, snažíme se v maximální míře financovat tyto stavby z dotací. V loňském roce se tak podařilo opravit stávající nebo vybudovat nové cyklostezky v celkové délce přes 3,3 kilometru, letos a příští rok přibude dalších 2,5 kilometru,“ uzavírá investiční náměstek primátora města Olomouce Martin Major.
Stará lávka už nebyla bezpečná
Na trase z Olomouce do Štěpánova převádí cyklisty a pěší nová lávka. Skončilo tím jejich často nebezpečné riskování při překonávání původní už uzavřené lávky v havarijním stavu.
Jedenáctimetrová lávka vznikla na využívané trase, která vede do Štěpánova ve směru od Černovíra a Chomoutova. „Nová lávka o šířce 1,6 metru je z ocelových profilů a spodní část má ze železa a betonu. Stavební práce, které už na jaře předznamenala demolice staré lávky, probíhaly od května do srpna a přišly na téměř dva miliony korun,“ popsal Martin Major.
Lávka přes Sitku je sice jen dílčí, ale zároveň velmi podstatnou součástí sítě cyklistických komunikací v regionu. Leží totiž na trase, která je součástí integrovaného propojení Šternberska s Litovelským Pomoravím. S výstavbou lávky tak městu pomohla i dotace od Olomouckého kraje ve výši poloviny nákladů. „V budoucnu na ni mají navázat i další plánované opravy a úpravy stávající cyklostezky Hvězdná z Olomouce do Šternberka, které zajišťuje Mikroregion Šternbersko,“ objasnil náměstek Matouš Pelikán.
Přestože byla původní lávka kvůli havarijnímu stavu uzavřená, někteří se ji přesto snažili přejíždět nebo přecházet.
Foto: Blanka Martinovská / olomouc.eu