Včera provedli odborníci ohledání požárem zasažených železničních vagónů, po ukončení likvidačních prací na místě se uskuteční další dílčí ohledání místa činu. Právní kvalifikace je stále stejná, jak bylo uvedeno v původní zprávě. "Byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti," uvedla tisková mluvčí Policie ČR Miluše Zajícová.
K různým prověřovaným verzím, které vedly k této havárii, a k dílčím úkonům probíhajícího trestního řízení se policie odmítá vyjadřovat. "Prověřování této závažné události je na samotném počátku, vyjadřovat. Zajišťování podkladů a dokumentace celého případu potrvá zcela jistě několik měsíců. Jakmile to okolnosti dovolí, budeme vás i veřejnost informovat," dodala Miluše Zajícová. Podle neoficiálních zpráv, které kolují mezi veřejností, může za havárií s obrovskými škodami stát poměrně banální nedbalost a vysoká rychlost, kterou těžký nákladní vlak přejížděl přes výhybky. Jde ovšem jen o dohad.
Hasiči mezitím stále pokračují v likvidaci následků požáru. "Přečerpáváme chemikálii postupně ze všech vagónů. Stále platí, aby lidé nevětrali. Spolupracujeme s Českou inspekcí životního prostředí, krizovým řízením ORP Hranice, drážními hasiči a Záchranným útvarem HZS ČR, který k nám bude vysílat další techniku pro likvidaci následků havárie i zabezpečení týlu," doplnila Lucie Balážová.
Na místě je dnes 17 jednotek, což je zhruba celkově 100 hasičů. Zasahovat musí v těžké ochraně kvůli nebezpečným podmínkám, které na požářišti panují. I dnes probíhá pravidelné měření koncentrací v ovzduší i ve vodě, naštěstí s negativními výsledky. "Využíváme chemické kontejnery, drony i robota. Chráníme vodní plochy i toky nornými stěnami a sorpčními hady," uzavřela Lucie Balážová.
Škody na nákladu, vagonech a železnici jsou zatím odhadnuty na 125 milionů korun. Celkové škody včetně možných ekologických budou ale výrazně vyšší.