Kultura

Olomoucký balet mění šéfa! Po Michalu Štípovi to bude držitel dvou Thálií Jan Fousek

Po třech sezonách odchází z funkce uměleckého šéfa baletu Michal Štípa. Své rozhodnutí oznámil již v úvodu aktuální sezony, přesto ještě připraví naplánovaný premiérový titul Louskáček – Kouzelný příběh. Po bývalém sólistovi baletu Národního divadla v Praze převezme funkci uměleckého šéfa dlouholetý sólista baletu Národního divadla v Brně, držitel dvou Cen Thálie a pedagog Jan Fousek.

Budoucí šéf olomouckého baletního souboru Jan Štípa

Vedení divadla se s Michalem Štípou, který v Olomouci působí od ledna 2019, dohodlo v úvodu aktuální sezony na ukončení spolupráce. „Se všemi uměleckými šéfy vedu pravidelné debaty, během kterých řešíme naše vize, pocity a to, zda vnímáme směřování souboru a divadla stejně. Na podobné schůzce na začátku sezony jsme se s uměleckým šéfem baletu Michalem Štípou vzájemně dohodli na ukončení spolupráce po skončení sezony 2021/2022. Michal pak náhle oznámil, že chce skončit již ke konci letošního roku. Je to pro nás drobná komplikace, ale věříme, že nástupce ve funkci uměleckého šéfa baletu se s tím dokáže poprat. Velice si vážím práce, kterou Michal na postu šéfa doposud odvedl a doufám, že i do konce roku odvádět bude. Pro divadlo, pro Michala i pro mě je teď především důležité se plně koncentrovat na listopadovou premiéru inscenace Louskáček – Kouzelný příběh v Michalově choreografii. Chápu, jak velmi složité pro něj muselo být opustit život v Praze a kariéru prvního sólisty Národního divadla a vrhnout se po hlavě do šéfování souboru a řešení každodenního provozu baletu v Olomouci. Takový krok s sebou logicky nese spoustu změn. Velmi si vážím toho, že dokázal umělecky pozvednout úroveň našeho souboru a zvýšit jeho prestiž v rámci celé divadelní sítě,“ uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.

Ředitel vybíral nového uměleckého šéfa v uzavřeném konkurzu. „Hovořil jsem s několika kandidáty a řešil s nimi jejich koncepce a vize. Jako nejvhodnější se ukázal být Jan Fousek, výrazná osobnost českého baletu a také pedagog se zkušenostmi ze zahraničí. Zdejší divadlo a soubor dobře zná, jako baletní mistr se podílel na přípravě úspěšné inscenace Giselle. Slibujeme si od něj, že dokáže navázat na rostoucí úroveň souboru a pokračovat v rozvoji baletu a tanečníků po všech stránkách,“ zdůraznil Gerneš.

Jan Fousek nastoupil po absolvování brněnské Taneční konzervatoře v roce 2002 do sboru baletu Národního divadla Brno. O dva roky později byl jmenován sólistou a v Národním divadle působil až do roku 2017. Na kontě má hlavní role v klasických i moderních baletech, namátkou Louskáček, Labutí jezero, Romeo a Julie, Spartakus či Úplné zatmění. Za své výkony v inscenacích Svěcení jara a Nebezpečné známosti získal Cenu Thálie. V letech 2003-2008 studoval na brněnské JAMU obor Taneční pedagogika. Od roku 2011 je pedagogem Taneční konzervatoře v Brně a coby hostující pedagog působil v Kostarice, Jižní Koreji či Brazílii.

„Musím říct, že jsem byl nabídkou od vedení Moravského divadla velmi mile potěšen. Předložil jsem koncepci, která pana Gerneše zaujala, vedli jsme spolu několik debat, ve kterých jsme si ujasnili naše vize a vzájemně jsme se rozhodli pro spolupráci. Vážím si důvěry, kterou ve mě pan ředitel vložil. Chápu to jako logické vyústění své dosavadní profesní kariéry. Je to krok vpřed a do neznáma, proto tuto funkci přijímám s velkým respektem a velkou pokorou,“ sdělil Fousek. Prioritou pro něj bude stabilizace souboru. „Každá změna s sebou přináší neklid, nervozitu, nejistotu, a to jsou faktory, které mohou velmi negativně ovlivnit chod celého souboru. Ten se v současné době nachází ve skvělé kondici, tanečníci jsou technicky vybavení a celkově je patrný velký posun vpřed, takže nevidím důvod k nějakým radikálním změnám. Rád bych zachoval vyváženost repertoáru mezi klasickými a současnými tituly. Mezi mé hlavní cíle bude patřit uvádění dějových baletů, kde bude mít soubor možnost rozvíjet se jak po technické stránce, tak především po stránce výrazové. Zastávám názor, že každý dobrý tanečník musí být i skvělým hercem. Rád bych tedy měl v budoucnu soubor plný velkých osobností. Chci se pokusit omezit fluktuaci tanečníků v souboru, a to především vytvořením tvůrčí a přátelské atmosféry, která je nezbytná k tomu, aby se tanečníci v souboru cítili komfortně,“ přiblížil tanečník a pedagog.

Jedním z důležitých bodů koncepce budoucího uměleckého šéfa je navázání spolupráce s brněnskou Taneční konzervatoří. „Souhlasím s názorem, že v poslední době je těžké vyrovnat se konkurenci, která přichází na konkurzy do divadla ze všech koutů světa. Méně pak už ale souhlasím s názorem, že chyba je pouze ve špatném systému našeho školství. Jsem přesvědčen, že spousta pedagogů je otevřena změnám, novým systémům i požadavkům současné doby, velkým problémem je však velmi malý zájem o studium tohoto oboru. Každopádně se budu snažit vytvářet společné projekty, které, jak doufám, rozvinou talent studentů a vzbudí zájem o budoucí angažmá v našem souboru,“ shrnul Fousek.

Stávající umělecký šéf Michal Štípa nyní připravuje výpravnou inscenaci Louskáček – Kouzelný příběh, která bude mít premiéru 5. listopadu. V dubnu příštího roku nás pak čeká další baletní premiéra - kanadský choreograf a režisér Paul Chalmer uvede adaptaci románu Oscara Wildea Obraz Doriana Graye. Jan Fousek bude s vedením divadla a baletním souborem spolupracovat už v následujících týdnech, především na přípravě dramaturgického plánu pro sezony nadcházející.


INZERCE

NÁZORY K ČLÁNKU

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Radio Haná
INZERCE
TV Morava