"Největší změnou oproti našim předchozím vozům je pasivní antikolizní systém, který dokáže sledovat prostor v blízkosti vozidla a řidiče upozorní na možný střet s cyklistou, chodcem nebo jinou překážkou,“ popsal výhody nové tramvaje předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík.
Příjezd nové tramvaje do olomouckého depa | Foto: DPMO
Tramvaj je plně nízkopodlažní, má klimatizaci a umožňuje nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek. „Je vybavena také kamerovým systémem, který sleduje dění jak uvnitř, tak vně vozu. Interiér je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům,“ objasnil další přednosti Pavel Zatloukal, místopředseda představenstva dopravního podniku. Tramvaj EVO1/o je vybavena celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita tramvaje je 27 sedících a 85 stojících cestujících.
Příjezd nové tramvaje do olomouckého depa | Foto: DPMO
Za vůz zaplatil Dopravní podnik města Olomouce 28 milionů korun bez DPH. Nákup je spolufinancován Evropskou unií – Evropským fondem pro regionální rozvoj prostřednictvím IROP ve výši 85% uznatelných nákladů.
Oboustranné tramvaje nakupuje Dopravní podnik města Olomouce zejména proto, že na nově budované trati na Nové Sady není na konečné zastávce smyčka, ale kolejová úvrať, na níž souprava pouze přejede na opačnou kolej, ale neotočí se. Z tohoto i dalších důvodů jde o praktickou volbu. Na druhou stranu je pak v poměru ceny ke kapacitě cestujících tato tramvaj nejdražší v tuzemsku, jak upozornil odborný portál zdopravy.cz.
Další technické parametry vozu:
- Hmotnost prázdného vozu: 21 900 Kg
- Maximální šířka: 2,48 metru
- Maximální výška: 3,56 metru
- Délka: 16,6 metru
- Nejvyšší provozní rychlost: 50 km/h