Linka U byla jako nestandardní spojnice dvou okrajových čtvrtí přes centrum zavedena na jaře roku 2018. Jinak je systém tramvajových tratí v Olomouci už od založení v roce 1899 budován na radiálním principu, tedy na spojnici centra s některým okrajem města. Diagonální propojení jednotlivých čtvrtí pak obstarávají autobusové linky, nebo musí cestující jednoduše přesednout. Z tohoto principu se tramvajová spojnice Neředína a Nové Ulice docela nelogicky vymykala. Někteří cestující z Neředína si ale pochopitelně pochvalovali, že se takto snadno bez přestupování dostanou k fakultní nemocnici.
Jenže skutečné využití linky bylo opakovaně prověřováno v rámci „Aktualizací dopravního modelu“ už v letech 2018 a 2019 a moc pozitivní výsledky pro ni tyto průzkumy nepřinášely. Už v prvním roce provozu se navrhovalo její zrušení, nakonec ho městská rada odložila. V roce 2019 byl aktualizován dopravní model a z něho vyplynulo znovu doporučení linku U dále neprovozovat. Důvodem byla "stagnace počtu cestujících a její nízká atraktivita - linka jezdila pouze v hodinovém intervalu". Podle průzkumu linku většinou využívali cestující jen jako doplněk pro spojení s centrem ke standardním linkám 2 a 7 v neředínské větvi tramvajové sítě a linkám 1, 4 a 6 v novoulické větvi. Pro cestu mezi Neředínem a Novou Ulicí jezdilo podle průzkumu "účkem" jen minimum cestujících.
Od čtvrtka 17. listopadu je tedy linka U zrušena a podle informací Dopravního podniku města Olomouce bude využívána jen příležitostně při budoucích výlukách.
Foto: olomouc.eu/ Blanka Martinovská