Nově upravené jízdné počítá se zachováním bezplatné přepravy dětem do 6 let, doprovodu dětí do 3 let, cestujícím od 65 let i držitelům průkazu ZTP a ZTP-P včetně průvodce. Nově se zvyšuje věkový limit u juniorů z 6 – 15 let na 6 - 18 let pro poskytnutí slevy na základním jízdném.
Ke změně tarifu v podobném rozsahu došlo v Olomouci naposledy v roce 2011, úprava v roce 2020 se týkala pouze jednotlivých jízdenek a došlo naopak ke zlevnění ročního kupónu na MHD. „Od roku 2020 však došlo k rozšíření poskytovaných služeb v řadě oblastí, z čehož nejdůležitější je prodloužení a obsluha tramvajové trati na Nové Sady. Současně s tímto navýšením provozních nákladů se na hospodaření DPMO, a.s. projevují i dopady energetické krize a inflace. Radu města Olomouce se nám podařilo přesvědčit, že navýšení ceny jízdného a zvýšení výnosů je nezbytné pro financování dalších připravovaných investičních projektů,“ uvedl předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.
Dopravní podnik původně navrhoval jízdné 22 nebo 24 korun, ale Rada města Olomouce rozhodla o postupném navyšování, které odráží rostoucí ceny vstupů a nároky na plánované investice. MHD je nejvíce dotovanou službou města. Vlastní výnosy DPMO činí pouze 30 procent, zbývajících 70 procent kompenzuje město z vlastního rozpočtu, což je pro rok 2023 cca 405 milionů korun.
Dopravní podnik v dnešní zprávě uvedl také důvody, kvůli kterým ceny zvýší. Jsou to plánované investice do elektrifikace autobusového provozu, investice do obnovy tramvají, modernizace a opravy tramvajových tratí nebo pořízení nového odbavovacího systému a dalších smart prvků. DPMO rovněž počítá s růstem ceny elektrické energie po ukončení fixace k 31. prosinci 2023. "I se změnou ceny jízdného zůstává městská hromadná doprava v Olomouci pro cestující cenově dostupnější než doprava ve srovnatelných českých městech," dodává mluvčí DPMO Anna Sýkorová.