„Pokud chceme držet krok s okolními zeměmi, musíme dobudovat páteřní dálniční síť a začít stavět vysokorychlostní tratě. Bez nich budeme čelit obrovské konkurenční nevýhodě,“ uvedl Martin Kupka, ministr dopravy.
Stát v současné době staví už několik nových úseků D35 ve východních Čechách, které se mají v budoucnu napojit právě na připravovanou dálnici do Mohelnice. Po dokončení všech úseků povede tato druhá "severní" dálnice z Olomouce přes Mohelnici a Hradec až do Prahy.
Peníze nejsou, stavba bude
Seznam dálničních staveb zařazených do programu PPP schválila vláda 16. srpna. Důvod, proč vládní kabinet na tuto formu financování přistupuje, je prostý – na dostavbu celé dálniční sítě jednoduše nemá peníze. U Mohelnice mají přípravné práce na pokračování D35 začít už příští rok, stavba se rozjede v roce 2025. Nové úseky zahrnují dvě dlouhé tunelové stavby, což pro řidiče znamená, že už nebudou muset překonávat kopce mezi Mohelnicí a Svitavami.
Celý úsek z Mohelnice do Hradce Králové má být podle informací ŘSD hotov a uveden do provozu do roku 2028. Budoucí úsek Opatovec – Staré Město měří 16,6 kilometru, jeho specialitou bude nejdelší tuzemský silniční tunel u obce Dětřichov, dlouhý bezmála 4 kilometry. U Mohelnice, kde dálnice dnes končí, se připravuje úsek až ke Starému Městu. Také na této části D35 bude 1300 metrů dlouhý tunel, který vznikne u Maletína. Pro srovnání: dnešní tunel pod obcí Hřebeč nedaleko Moravské Třebové měří jen 354 metrů.
Tunel Maletín | Zdroj: ŘSD
Zdroj: ŘSD
Zdroj: ŘSD
Zdroj: ŘSD
Zdroj: ŘSD