„Najít rovnováhu v nastavení dopravního režimu na Horním náměstí tak, aby byla zajištěna obsluha provozoven, ale zároveň bylo historické centrum města klidné, tak jak by si zasloužilo, není vůbec jednoduché. Intenzitu dopravy na Horním náměstí samozřejmě vnímáme my i Olomoučané. Nechceme znepříjemňovat život majitelům provozoven. Úpravou režimu chceme dopravu v centru přes den zklidnit a zejména zamezit zneužívání některých režimů povolení a také bezdůvodným průjezdům přes náměstí, kterými si mnozí jen zkracují cestu,“ vysvětlila náměstkyně primátora pro dopravu Miroslava Ferancová.
Nový stav na Horním náměstí by tedy měl vypadat následovně:
- IZS, MMOl, TSMO, MPO 0-24 h
- cyklisté 0-24 h
- taxi 18-11 h (nyní platí 0-24 h)
- dopravní obsluha 18-9 h (nyní platí 18-10 h)
Z povolení k vjezdu na Horní náměstí v určených časech nově úplně zmizí režim „potraviny“, který nyní povoluje vjezd mezi 12. a 14. hodinou. „Velice často bohužel dochází ke zneužívání tohoto režimu lidmi, kteří si během oběda dělají z Horního náměstí parkoviště,“ říká náměstkyně Ferancová.
Mimo vyznačené časy v jednotlivých režimech mohou na Horní náměstí vjíždět pouze majitelé karet k povolení vjezdu do pěší zóny.
Záměr na úpravu dopravního režimu na Horním náměstí musí po zpracování projít všemi povolovacími legislativními procesy a po uplynutí správních lhůt může nově nastavený režim začít platit. To vše by se mělo odehrát ještě v průběhu první poloviny letošního roku. V nejbližší době by se pravděpodobně na pořad jednání ke zvážení úpravy dopravního režimu měla dostat také méně přísná část pěší zóny v centru, tedy oblast Dolního náměstí a Na Hradě. Tam nyní platí povolení vjezdu pro vozidla IZS, MMOl, TSMO, MPO, cyklisty, taxislužby i dopravní obsluhu v rozsahu 0-24 h.
O zklidnění dopravy v centru města se radnice snaží opakovaně, v roce 2021 například změnila systém jednosměrek. Uvažovalo se také o vytvoření vysouvacích zábran, které by na Horní náměstí vpouštěly pouze auta s registrační značkou ze seznamu držitelů povolení k vjezdu.