Unikátní kulturní a technická památka, tramvaj číslo 16, může do provozu. Sice jen výjimečně a jen za hezkého počasí, ale přesto budete moci tento unikát v ulicích města potkat. Historický vůz s evidenčním číslem 16 prošel v průběhu minulého měsíce všemi potřebnými revizemi a úspěšná byla i technickobezpečnostní zkouška, která testuje především brzdy tramvaje. Může tak konečně vyjet na koleje. Půjde ale spíše o výjimečné situace, protože tramvaj není možné provozovat v dešti, má malou přepravní kapacitu a především na ni neexistují náhradní díly, takže jakákoliv drobná závada představuje významnou komplikaci.
„Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz č. 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme především předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ přiblížil situaci předseda představenstva DPMO, Jaroslav Michalík.
První jízdu přes centrum města opravenou „šestnáctkou“ si vyzkoušel i primátor Miroslav Žbánek a jeho náměstek Otakar Štěpán Bačák. „Jsem velmi rád, že se daří uchovávat toto kulturní dědictví a že naše současná generace, zvyklá na překotný technický vývoj a pokrok, může vidět tu starou řemeslnou práci. Ukazuje se, že i po sto letech může technika, kterou tehdy vyráběli, jezdit. Nejsem si jistý, jestli za sto let budou jezdit tramvaje, které na tratě posíláme dnes,“ komentoval zážitek z jízdy primátor.
Ze Studénky do Olomouce
Tramvaj s evidenčním číslem 16 byla spolu s dalšími třemi vozy vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Cestujícím v Olomouci tento vůz sloužil až do roku 1956. V druhé polovině padesátých let byla tramvaj vyřazena a vozová skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje za manipulační poplatek odprodána do soukromých rukou. Dopravní podnik pustil tramvaj na třicet let ze zřetele.
Ve druhé polovině 80. let karoserii objevili tramvajoví nadšenci v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce a v roce 1988 ji tehdejší majitel daroval dopravnímu podniku. Vůz poté prošel dvěma etapami renovace, ty se podařilo dokončit v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci. V roce 1994 byla tramvaj Ministerstvem kultury prohlášena za kulturní památku.
Foto: Olomouc.eu/ Lenka Jedličková
Foto: Olomouc.eu/ Lenka Jedličková