Od června bude jízdenka v olomoucké MHD za 25 korun! Roční sazba se ale nezmění

Dražší jízdy tramvají nebo autobusem čekají olomoucké cestující, pokud si nepořídí dlouhodobý kupón. Od června se mění tarif v zóně 71 IDSOK. Změna se dotkne jednotlivých jízdenek i časových kuponů kromě desetiměsíčního a ročního. Jednotlivá jízda bude místo 20 korun stát pětadvacet.

Tramvajová trať prošla v posledních letech modernizací i rozšířením na Nové Sady | Foto: olomouc.eu

Základní jízdenku si cestující v předprodeji v prodejnách, trafikách či automatech nebo mobilní aplikaci pořídí od 1. června za 25 korun namísto současných 20 korun, za zlevněné jízdné nově zaplatí 12 korun namísto 10 korun. Cena SMS jízdenky bude činit 27 korun. U 24hodinové jízdenky a 7denních, měsíčních a čtvrtletních kuponů dojde ke zdražení o 15 procent. Naopak cena desetiměsíčního a ročního jízdného zůstává stejná.

Nově upravené jízdné počítá se zachováním bezplatné přepravy dětem do 6 let, doprovodu dětí do 3 let, cestujícím od 65 let i držitelům průkazu ZTP a ZTP-P včetně průvodce. Stejné zvýhodnění jako doposud bude i pro dárce krve, kteří jsou držiteli zlaté Janského medaile.

„V posledních letech došlo k výraznému růstu cen energií a dalších provozních nákladů dopravního podniku. Aby mohl i nadále poskytovat spolehlivou a kvalitní dopravu, je nutné reflektovat tyto změny v cenách jízdného. Zároveň ale chceme, aby pro obyvatele Olomouce bylo nadále dostupné za stávajících podmínek celoroční jízdné, dochází tak především ke zdražení jednotlivých jízdenek,“ komentovala rozhodnutí Rady města Olomouce náměstkyně primátora Miroslava Ferancová.

Dalším faktorem jsou investice, které v posledních letech směřovaly do modernizace MHD v Olomouci. „V poslední čtyřech letech bylo do městské hromadné dopravy v Olomouci investováno téměř 1,8 miliardy korun. Prodloužení trati na Nové Sady, stavba Odstavů tramvají Jeremenkova, rekonstrukce Měnírny Západ, projekt digitální radiové sítě, připravované bezhotovostních platby jízdného ve vozech nebo nákup nových tramvají a modernizace trati na Novou Ulici posouvají hromadnou dopravu v Olomouci na jinou úroveň. I přes výraznou pomoc při financování z evropských zdrojů je třeba doplatit stovky milionů z rozpočtu města a DPMO,“ doplnil náměstek primátora Otakar Bačák.

„Od roku 2020, kdy začala pandemie COVID a následovala válka na Ukrajině, jsme se i přes výrazné výkyvy v cenách energií a pohonných hmot snažili zachovat ceny jízdného. V roce 2023 došlo k mírnému zvýšení ceny, které ale spíše dorovnalo změnu v DPH od 1. 1. 2024 a nepřineslo DPMO větší finanční prostředky. Tento stav už je nadále neudržitelný, za posledních tři roky došlo ke skokovému zdražení náhradních dílů, cen stavebních prací při opravách, k nárůstu cen energií i růstu mzdových nákladů,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík.

MHD nadále zůstává nejvíce dotovanou službou města. Vlastní výnosy DPMO činí pouze 30 %, zbývajících 70 % kompenzuje město z vlastního rozpočtu, což je pro rok 2025 přibližně 439 milionů korun.

Důvody vedoucí k úpravě tarifu

Růst nákladů na provoz MHD

V posledních letech došlo k výraznému růstu cen energií a dalších provozních nákladů oproti stavu před pandemií a válkou. 

Rostoucí náklady na zaměstnance

Olomoucká městská hromadná doprava funguje díky více než čtyřem stovkám řidičů, dispečerů, techniků a dalších zaměstnanců, jejichž práce je nenahraditelná. Rostoucí náklady na mzdy jsou přirozeným důsledkem ekonomického vývoje, DPMO si chce udržet zkušené a spolehlivé zaměstnance.

Investice do moderních technologií, infrastruktury a ekologických řešení

DPMO a město investují do nových technologií – ať už jde o nákup bezemisních vozidel, kompletní modernizace tramvajových tratí, digitalizaci dopravních systémů či moderních odbavovacích metod.

MHD jako stále nejvýhodnější volba

Navzdory úpravě cen zůstává městská hromadná doprava jednou z nejdostupnějších a nejvýhodnějších forem přepravy. Při srovnání cen jízdenek v obdobně velkých městech, vychází v tuto chvíli olomoucká MHD nejlevněji. V Liberci, Hradci Králové nebo Českých Budějovicích se cena základní jízdenky pohybuje od 25 do 30 korun. Celoroční jízdenky potom v těchto městech vycházejí od 3990 do 4070 korun, v Olomouci zůstává zachována cena 3200 korun na rok. 



INZERCE

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
Radio Haná