U Olomouce otevřeli dalších skoro osm kilometrů dálnice. Míří na Přerov a zatím končí u Kokor

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 Olomouc – Kokory. Je jedním ze dvou, kterými se dálnicí propojí Olomouc s Přerovem a nahradí silnici I/55, která už svou kapacitou nestačí dopravním potřebám. Práce na úseku trvaly od jara 2023, cena stavby po valorizaci je 2,1 miliardy Kč bez DPH, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Úsek je přímo propojený s D35 obchvatem okolo Olomouce na Mohelnici.

Foto: ŘSD

„Dálnice D55 představuje klíčové spojení pro střední, jihovýchodní a jižní Moravu, které odvede dopravu z přetížené silnice I/55. Jedná se o další dopravní investici, která se promítne do každodenního života občanů a přinese jim konkrétní užitek. K jejímu dobudování bude v příštích letech klíčové nastavit stabilní systém financování dopravních staveb, který umožní pokračovat ve výstavbě D55 v realistických termínech a bez dalších rozpočtových ‚překvapení‘,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.


Dálnice D55 je přeložkou silnice I. třídy, která spojuje Přerov s Olomoucí přes několik obcí. Denně jimi projede až 20.000 aut. Navazující úsek Kokory – Přerov dlouhý šest kilometrů by se měl začít stavět příští rok. Většina pozemků je vykoupená, vypsané už je i výběrové řízení na zhotovitele stavby. Trasu už zkoumají archeologové, objevili pozůstatky několika pravěkých osad včetně takzvaného hliníku, místa, kde tehdy lidé těžili hlínu pro výrobu keramiky. Součástí úseku z Olomouce do Kokor je šest mostů a také ekodukt. Trasa totiž vede poblíž přírodní památky U Strejčkova lomu a Bílých hlín a protíná biokoridor. Stavělo se s maximálním ohledem na přírodu. Ekodukt zaručí přístup do bývalého vápencového lomu a k ohroženým druhům rostlin.

„Dálnice D55 je velmi důležitá kvůli propojení východu a západu země. Tato dálnice plynule navazuje na rozestavěnou dálnici D35 a je to přímé napojení z Olomouce na Přerov a na dálnici D1 a na jih směrem do Zlínského kraje, posléze až na Hodonín a Břeclav. Dálnice D55 má v dálniční síti ČR velký význam. V roce 2029 by měla být severní část dálnice D55 hotová. Až bude dokončená celá D55, odvede část tranzitní dopravy z dlouhodobě přetížené aglomerace Brna. A přestože dálnici D1 kolem Brna rozšíříme do budoucna na šestipruhové uspořádání, i tak bude přetížená. A z toho důvodu má dálnice D55 velký význam pro moravskou část České republiky, zejména pro severojižní dopravní vztahy,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Až bude celá D55 hotová, bude dlouhá víc než 100 kilometrů.

Stavba je navržena ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 (OPD3).

D55, Olomouc – Kokory

  • délka: 7 623 m
  • počet všech stavebních objektů: 131
  • protihlukové stěny: 8, celková délka 1 846 m
  • zhotovitel: Eurovia CZ a.s.
  • cena stavby dle smlouvy: 1 947 999 819 Kč bez DPH
  • cena po valorizaci: 2 124 012 053 Kč bez DPH*
  • zahájení realizace: 4/2023
  • zprovoznění: 12/2025
  • délka stavby do zprovoznění: 32 měsíců

* včetně změn během výstavby, stav k první dekádě prosince 2025

Foto: ŘSD 

Foto: ŘSD 

Foto: ŘSD 



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
CBA