Rozbalené, ale často nepoužité zboží z výstav, předváděcích akcí, anebo zboží vrácené zákazníky jako nevhodné, začíná spotřebitele zajímat: nabízí totiž až 70% slevy, na které by zákazníci jinak nikdy nedosáhli. Zákon přitom nečiní rozdíl mezi rozbaleným zbožím z kamenných prodejen a z internetových obchodů, stanovuje pouze povinnost prodejce na tuto skutečnost zákazníka upozornit.
Co říká §10 Zákona o ochraně spotřebitele
„Při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, musí prodávající na tyto skutečnosti spotřebitele předem zřetelně upozornit. Takové výrobky musí být prodávány odděleně od ostatních výrobků. V provozovně, v místě vyhrazeném k prodeji takových výrobků, nesmí být uloženy předměty, které neslouží k prodeji.“
Ztráty záruky se zákazník nemusí bát
Podle majitele nejnavštěvovanějšího regionálního portálu s rozbaleným zbožím Nejstore.cz Jiřího Pavelky se zákazníci často obávají, že při tomto typu nákupu přijdou o výhody, které poskytuje zákonná záruka. Není tomu ale tak. "Záruka je za všech okolností obvyklou součástí zboží, její délka nemusí ve všech případech dosahovat obvyklých dvou let. Uvedena je v detailu výrobku," uvádí Pavelka. Podle něj patří tento dotaz ze strany zákazníků mezi nejčastější.
Cena vítězí, prodejci slevňují i zboží, které by nemuseli
Opětovný prodej za původní nebo sníženou cenu pak závisí podle zákona na tom, v jakém stavu bylo zboží vráceno. Česká obchodní inspekce uvádí, že je-li zřejmé, že nebylo použito, to je vráceno v originálním obalu a nejeví žádné známky používání, pak může být dále distribuováno jako nové a tedy za původní cenu. Často se tak ale neděje a obchodníci spustili i v tomto segmentu ostrý konkurenční boj. Slevy tak často dosahují až do výše 70%.
Pokud tomu tak není, to znamená, že zboží bylo rozbaleno, případně použito, byť minimálně, nemůže už být dále nabízeno jako nové. Obchodníci v praxi rozdělují zboží do několika kategorií na zboží nikdy nepoužité, pouze rozbalené a opravované. "Toto je u výrobku vždy uvedeno," potvrzuje Pavelka. Podobné rozdělení nabízí i další z rychle rostoucích regionálních serverů Repasovník, který přehledně rozděluje nabízené zboží na nové, rozbalené, rozbalené s oděrkami, a na zboží s vadou na kráse.
Recyklace a upcyklace už nejsou sprostá slova
Díky aktuálnímu trendu dalšího využití „odložených“ spotřebičů (tzv. upcyklace) si uvědomíte, že nemusíte stále kupovat nové věci a díky Nejstore.cz se i přes poměrně krátkou dobu jeho existence vrátilo do oběhu více než 15 tisíc různých zařízení. Ta by jinak skončila v odpadu, v lepším případě na třídící lince. Komu není lhostejné čerpání přírodních zdrojů, tomu nikdy nevadí roztržený obal nebo krátkodobě použitý spotřebič… Nákupem repasovaného nebo vráceného zboží přispíváte vždy k ochraně přírody.
Portály srovnávající cenu hynou, ty s rozbaleným zbožím nyní "dělají trh"
Klasické internetové portály, které srovnávaly ceny například nové elektroniky v několika obchodech, zaznamenávají již několik let postupný propad v objemu tržeb i v návštěvnosti stránek. Trh s rozbaleným zbožím je přitom obrovský a ročně činí v rámci České republiky přes objem tři miliardy korun. Některé e-shopy si přímo zřídily vlastní portály s nabídkou rozbaleného zboží, zákazníci se ale spontánně poohlížejí spíše po serverech, které nabízejí zboží z vícero různých zdrojů.
Zmíněný portál Nejstore.cz rostl v posledních letech o 20-30 procent, jaro letošního roku a celonárodní karanténa však návštěvnost nejen tohoto serveru katapultovaly do dosud netušených výšin.
Jestliže v uplynulých letech činil objem nákupů s rozbaleným a repasovaným zbožím přibližně jedno až tři procenta, letos podle dosud dostupných statistik atakuje hranici patnácti procent, což nepředpokládali ani největší optimisté.