Covid přinesl revoluci v nakupování, portály s rozbaleným zbožím válcují trh. V regionu je premiantem internetový obchod Nejstore.cz

Jedním z vedlejších produktů všech opatření, spojených se společenskými omezeními od jara letošního roku, je prudký rozvoj portálů, které nabízejí rozbalené zboží, především elektroniku. Specializované internetové obchody se dostávaly v žebříčcích nahoru pozvolna již několik let a bylo jen otázkou času, kdy v objemu tržeb předstihnou srovnávací portály. Jarní karanténa teď podle všech ukazatelů zřejmě výrazně urychlila vývoj trhu.

www.nejstore.cz

Rozbalené, ale často nepoužité zboží z výstav, předváděcích akcí, anebo zboží vrácené zákazníky jako nevhodné, začíná spotřebitele zajímat: nabízí totiž až 70% slevy, na které by zákazníci jinak nikdy nedosáhli. Zákon přitom nečiní rozdíl mezi rozbaleným zbožím z kamenných prodejen a z internetových obchodů, stanovuje pouze povinnost prodejce na tuto skutečnost zákazníka upozornit.

Co říká §10 Zákona o ochraně spotřebitele

„Při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, musí prodávající na tyto skutečnosti spotřebitele předem zřetelně upozornit. Takové výrobky musí být prodávány odděleně od ostatních výrobků. V provozovně, v místě vyhrazeném k prodeji takových výrobků, nesmí být uloženy předměty, které neslouží k prodeji.“


Ztráty záruky se zákazník nemusí bát

Podle majitele nejnavštěvovanějšího regionálního portálu s rozbaleným zbožím Nejstore.cz Jiřího Pavelky se zákazníci často obávají, že při tomto typu nákupu přijdou o výhody, které poskytuje zákonná záruka. Není tomu ale tak. "Záruka je za všech okolností obvyklou součástí zboží, její délka nemusí ve všech případech dosahovat obvyklých dvou let. Uvedena je v detailu výrobku," uvádí Pavelka. Podle něj patří tento dotaz ze strany zákazníků mezi nejčastější.

Cena vítězí, prodejci slevňují i zboží, které by nemuseli

Opětovný prodej za původní nebo sníženou cenu pak závisí podle zákona na tom, v jakém stavu bylo zboží vráceno. Česká obchodní inspekce uvádí, že je-li zřejmé, že nebylo použito, to je vráceno v originálním obalu a nejeví žádné známky používání, pak může být dále distribuováno jako nové a tedy za původní cenu. Často se tak ale neděje a obchodníci spustili i v tomto segmentu ostrý konkurenční boj. Slevy tak často dosahují až do výše 70%.

Pokud tomu tak není, to znamená, že zboží bylo rozbaleno, případně použito, byť minimálně, nemůže už být dále nabízeno jako nové. Obchodníci v praxi rozdělují zboží do několika kategorií na zboží nikdy nepoužité, pouze rozbalené a opravované. "Toto je u výrobku vždy uvedeno," potvrzuje Pavelka. Podobné rozdělení nabízí i další z rychle rostoucích regionálních serverů Repasovník, který přehledně rozděluje nabízené zboží na nové, rozbalené, rozbalené s oděrkami, a na zboží s vadou na kráse.

Recyklace a upcyklace už nejsou sprostá slova

Díky aktuálnímu trendu dalšího využití „odložených“ spotřebičů (tzv. upcyklace) si uvědomíte, že nemusíte stále kupovat nové věci a díky Nejstore.cz se i přes poměrně krátkou dobu jeho existence vrátilo do oběhu více než 15 tisíc různých zařízení. Ta by jinak skončila v odpadu, v lepším případě na třídící lince. Komu není lhostejné čerpání přírodních zdrojů, tomu nikdy nevadí roztržený obal nebo krátkodobě použitý spotřebič… Nákupem repasovaného nebo vráceného zboží přispíváte vždy k ochraně přírody.


Portály srovnávající cenu hynou, ty s rozbaleným zbožím nyní "dělají trh"

Klasické internetové portály, které srovnávaly ceny například nové elektroniky v několika obchodech, zaznamenávají již několik let postupný propad v objemu tržeb i v návštěvnosti stránek. Trh s rozbaleným zbožím je přitom obrovský a ročně činí v rámci České republiky přes objem tři miliardy korun. Některé e-shopy si přímo zřídily vlastní portály s nabídkou rozbaleného zboží, zákazníci se ale spontánně poohlížejí spíše po serverech, které nabízejí zboží z vícero různých zdrojů.

Zmíněný portál Nejstore.cz rostl v posledních letech o 20-30 procent, jaro letošního roku a celonárodní karanténa však návštěvnost nejen tohoto serveru katapultovaly do dosud netušených výšin.

Jestliže v uplynulých letech činil objem nákupů s rozbaleným a repasovaným zbožím přibližně jedno až tři procenta, letos podle dosud dostupných statistik atakuje hranici patnácti procent, což nepředpokládali ani největší optimisté.

www.nejstore.cz

www.nejstore.cz

www.nejstore.cz



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
Radio Haná