Olomoucký režisér v Hollywoodu svedl dohromady dvě největší hvězdy amerického hororu!

Bela Lugosi a Boris Karloff, dva slavní představitelé kultovních amerických hororů z meziválečného období v jednom filmu. Režíroval ho Edgar G. Ulmer, americký režisér moravského původu. Do Hollywoodu se dostal z Olomouce.

Plakát k filmu Černá kočka, detail | Zdroj: imdb.com

Edgar Georg Ulmer se narodil 17. září 1904 v tehdy samostatné obci Nová Ulice č. p. 213, jen malý kousek od bývalých olomouckých hradeb. Dnes má jeho rodný dům adresu Olomouc, Resslova 213, a jedná se o nárožní činžovní budovu mezi Resslovou a Polívkovou ulicí. Úřední čtvrť, jak se této části města říkalo tehdy i dnes, byla od počátku dobrou adresou pro dobře situované, jeho německy hovořící židovská rodina tedy patřila ke střední třídě. Když bylo Edwardovi teprve 12 let, přišel o otce, který padl v jedné z bitev první světové války v rakousko-uherské uniformě. I když se veškerá umělecká tvorba Ulmera odehrává v zámoří, židovské kořeny i obecně německý kulturní okruh jeho tvorbu celoživotně poznamenávají.

Už v mládí se Edgar Georg vydal za oceán do Spojených států. Jak ani ne dvacetiletý mladík pracoval ve Vídni s rakouským divadelním režisérem Maxem Reinhardtem jako scénograf v divadle Theater and der Josefstadt. K filmu poprvé přičichl v Berlíně, kde pracoval pro režiséra Friedricha Murnaua, poté se v roce 1923 vydal s Maxem Reinhardtem do Spojených států, kde se podílel na hře The Miracle, uváděné na Broadwayi. Od té doby už zůstal v Americe a desítky let tady s větším či menším úspěchem zkoušel prorazit ve světě stříbrného plátna. Vrátil se sice ještě nakrátko do Evropy, konkrétně do Berlína, ale od roku 1929 už natrvalo působí v zámoří.

Většinu z téměř padesáti (!) filmů, které natočil v letech 1926 až 1964, jsou nízkorozpočtové produkce, stojí i za několika edukativními a reklamními filmy, pohyboval se rovněž v prostředí filmů s tématikou etnických menšin – točil o černošské komunitě, indiánech či třeba o Ukrajincích v USA, natočil několik filmů s jidiš tématikou. Hlavním žánrem, díky kterému se zapsal do dějin filmografie, jsou ale vysloveně temné filmy – horory a dokonce i jeden kultovní „film noir“, s názvem Objížďka (Detour) z roku 1945.

Jiným filmem, který svým dosahem a věhlasem nad jiná Ulmerova díla vyniká, je horor Černá kočka (The Black Cat) z roku 1934. Film v produkci velkého hollywoodského studia Universal Pictures svádí dohromady dvě bezkonkurenčně největší hvězdy filmového hororu – herce maďarského původu Belu Lugosiho a Angličana Borise Karloffa. Bela Lugosi proslul dříve jako představitel filmového Draculy, Boris Karloff zase jako dokonalý Frankenstein. V režii Olomoučana Edgara G. Ulmera společně vytvořili dílo, které sice dnešního diváka asi úplně nevyděsí, ale rozhodně zapůsobí parádní atmosférou a i skvělým prostředím bauhausové scény. Film má zajímavý horový scénář a na rozdíl od časté dobové produkce se obejde bez všelijakých příšer. Dejme slovo oficiálnímu komentáři k filmu ze stránky Česko-slovenská filmová databáze: „Film zachycuje Borise Karloffa, jakožto satanistu, žijícího ve futuristickém domě kdesi uprostřed osamělé krajiny. Nedaleko jeho domu vede silnice, kterou zrovna projíždí autobus, ve kterém sedí Bela Lugosi se svou známou. Autobus má nehodu a v pustině jim nezbývá, než se dostat k domu, který v dálce vidí. Po příchodu do domu se jim dostane vřelého Karloffova přijetí. Situace je však zkomplikována tím, že tato noc je ta pravá pro Luciferův rituál, při kterém je nutno obětovat ženu...“

Film patří do pokladnice uznávaných klasik amerického hororu a znají jej milovníci žánru na celém světě. Zdálo by se, že musí následovat hvězdná kariéra. Ve skutečnosti ale v  dalších letech režisér Ulmer točil méně známé filmy s menšími úspěchy. Ovlivnilo jej totiž to, že musel opustit Hollywood. Důvodem nebyly umělecké schopnosti, ale osobní román s mladší kolegyní Shirley Castle. Ta byla tehdy provdaná za producenta Maxe Alexandera. Vzhledem k tomu, že se jednalo o synovce mocného ředitele studia Universal Pictures Carla Laemmle, znamenalo to pro dvojici Edgar a Shirley v Hollywoodu konečnou – od té doby režisér i se Shirley, se kterou se oženil, kočovali z místa na místo a točili zejména nízkorozpočtové filmy v menších produkcích. Několikrát se jeho dráha vzepjala vzhůru, aby pak zase zapadla. Na konci života patřil spíše k zapomenutým tvůrcům, aby byl po mnoha letech znovu objeven a zařazen mezi kultovní režiséry. 

Edgar Ulmer sice tvořil v Americe, cítil se ale prý stále jako představitel „vyšší evropské kultury“, považovali ho za pokračovatele německých expresionistů a dodnes je občas citován jako „německý režisér“. V tomto směru ale musíme poznamenat, že i on sám v dokumentech v USA uváděl jako své rodiště „Olmuetz“ v Československu.

Ulmer velmi trpěl v době nacismu a války, kdy prožíval hlubokou deziluzi o povaze německé společnosti. Jeho dcera o něm později uvedla: „Ulmer opíral většinu svých myšlenek o myšlenky významných německých intelektuálů a nakonec přitom zjistil, že to všechno skončilo u zvrhlého rakouského malíře Hitlera. Po zbytek svého života se Ulmer snažil pochopit, jak se civilizovaný svět mohl obrátit k takovému barbarství.“

Na náhrobku má olomoucký rodák nápis: "Talent zavazuje".

Filmové plakáty převzaty z www.imdb.com

Zdroje:

www.imdb.com

www.csfd.cz

http://old.fantomfilm.cz/

Největší hvězdy Ulmerova filmu Černá kočka, Bela Lugosi (vlevo) a Boris Karloff | Foto: Universal Pictures 

Ve filmu chce satanistický kněz při rituálu obětovat mladou ženu | Foto: Universal Pictures

Režisér Edgar G. Ulmer (vlevo) a jeho hvězda Bela Lugosi | Foto: Universal Pictures  

Pamětní deska Edgara Georga Ulmera na rodném domě v Resslově ulici v Olomouci | Foto. Michal Maňas / wikipedia

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com

Plakát k filmu | Zdroj: imdb.com



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
Kickbox K1