Událost byla nahlášena na operační středisko v 11:39, následně ihned na místo vyjely hasičské jednotky a v krátkém čase byly postupně vyhlášeny všechny stupně požárního poplachu. Zřízen byl štáb velitele zásahu a místo bylo rozděleno na šest požárních úseků. Neprodleně byly informovány všechny dotčené orgány, vedení zasažených obcí a obyvatelstvo varováno formou SMS.
Na místě zasahovalo 38 profesionálních a dobrovolných jednotek z HZS Olomouckého, Moravskoslezského, Zlínského a Jihomoravského kraje, zapojili se i drážní hasiči a povolány byly také posily ze Slovenska, konkrétně dvě velkokapacitní cisterny a hasicí robot. „Využili jsme také vrtulník Policie ČR s posádkou jihomoravských hasičů, který hasil pomocí bambivaku,“ uvedla mluvčí HZS Olomouckého kraje Lucie Balážová. „Požár jsme likvidovali s využitím hasební vody a těžké pěny. Zároveň jsme chránili životní prostředí, aby chemikálie nekontaminovala vodní zdroje. Celkově jsme na místě využili 60 kusů techniky, především velkokapacitní cisterny a naše kontejnerové speciály.“
K průzkumu a monitoringu byly využity čtyři drony, které díky termovizi využilo velení a štáb velitele zásahu k určení rozsahu požáru a jeho vývoje. Podporu veliteli zásahu zajišťoval tým dokumentace MV-GŘ HZS ČR. Chemická laboratoř z Frenštátu pod Radhoštěm monitorovala koncentrace zplodin a nebezpečných látek v okolí. V ovzduší nebyly během dne naměřeny nadlimitní hodnoty.
V pátek večer došlo k redukci jednotek, ovšem zásah bude pokračovat i v sobotu a zřejmě i v neděli. Po uhašení požáru začnou hasiči s přečerpáním zbylé chemikálie do náhradních vagónů. O víkendu budou profesionální hasiči spolupracovat s hasiči Správy železnic.
Dopady na životní prostředí
„V souvislosti se životním prostředí budeme dále vše konzultovat s Českou inspekcí životního prostředí, vodoprávním úřadem ORP i s Povodím Moravy tak, aby bylo co nejméně poškozeno životní prostředí,“ doplnila Lucie Balážová.
Důvod nehody, jaká nemá v posledních mnoha letech obdoby a která si vyžádala škody ve výši asi 125 milionů korun, zjišťují společně vyšetřovatelé hasičů, Policie ČR a Drážní inspekce. Podle prvních zpráv se při průjezdu přes výhybky vlak roztrhl a po následných nárazech začaly některé cisterny hořet. Požár se rychle šířil, protože v každé cisterně bylo šedesát tun mimořádně hořlavého benzolu. Hasičům se nakonec podařilo ze 17 vagonů dvě cisterny odtáhnout do bezpečí, dalších patnáct zachvátil požár.
Podle našich informací mířil vlak s cisternami plnými benzolu z firmy Deza do Ostravy.
Vlaky nejedou, nahradily je autobusy
Pokud jde o provoz na trati 280 Přerov - Hranice na Moravě - Horní Lideč – Žilina, v úseku Hustopeče nad Bečvou – Lhotka nad Bečvou je provoz přerušen, odhaduje se, že do 5. března. Vlaky linek MD Ex2 (Praha - Olomouc - Valašské Meziříčí - Vsetín - Púchov/Žilina) jsou obousměrně nahrazeny autobusy náhradní dopravy v úseku Hranice na Moravě - Valašské Meziříčí. Vlaky dotčené mimořádnou událostí mohou po úseku s náhradní autobusovou dopravou navýšit svá zpoždění o cca 20 - 40 minut.