Bodytypie, jak svou techniku sám pojmenoval, stojí na práci malíře s otisky nahých ženských těl. Torza postav v běžných či naopak nepřirozených a neobvyklých polohách, otištěná na velké ploše, pak výtvarník dále důmyslně dotváří. Výsledek je pak vlastně společným dílem malíře i jeho modelek. Autorem pojmu Bodytypie je sám Surma. "Hledal jsem pečlivě, jestli ten termín nepoužil už někdo přede mnou, ale nikoho jsem nenašel ani u nás, ani v zahraničí," dodává malíř s úsměvem. 
 „Jeho nové kompozice využívají na první pohled velmi jednoduché metody otiskování. Poučen znalostí antropometrie a akcemi Yvese Kleina, který na bílé plátno obtiskoval modře a zlatě pomalovaná nahá ženská těla, se Surma rozhodl využití i této experimentální techniky ve své současné tvorbě,“ říká kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová. Otiskem postavy samozřejmě práce nekončí. Na rozdíl od Yvese Kleina Surma pojetí finálního díl posunuje směrem k bujné malbě, na nahá ženská těla maluje jako na plátno, v plochách a se všemi valéry či barevnými kontrasty. Z výsledku je patrné, že předem trochu kalkuluje a odhaduje, jakým způsobem by finální otisk mohl vyznít. Na druhou stranu ale svou roli sehrávají i samy modelky, které mohou prvotní autorův impuls pozměnit.
„Jeho nové kompozice využívají na první pohled velmi jednoduché metody otiskování. Poučen znalostí antropometrie a akcemi Yvese Kleina, který na bílé plátno obtiskoval modře a zlatě pomalovaná nahá ženská těla, se Surma rozhodl využití i této experimentální techniky ve své současné tvorbě,“ říká kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová. Otiskem postavy samozřejmě práce nekončí. Na rozdíl od Yvese Kleina Surma pojetí finálního díl posunuje směrem k bujné malbě, na nahá ženská těla maluje jako na plátno, v plochách a se všemi valéry či barevnými kontrasty. Z výsledku je patrné, že předem trochu kalkuluje a odhaduje, jakým způsobem by finální otisk mohl vyznít. Na druhou stranu ale svou roli sehrávají i samy modelky, které mohou prvotní autorův impuls pozměnit. 
Některá díla pracují jen s čistým otiskem jedné barvy jednoho odstínu a velmi úspornými liniemi, dotvářejícími siluety postav, jiné rafinovaněji pracují s různě namalovaným povrchem nebo kombinují dvě vrstvy papíru a otisky dvou modelů, které se ani při práci v ateliéru nemusely reálně setkat, nicméně výsledná kompozice na papíře je navždy propojuje a sbližuje (viz série Milenky na obrázku vlevo).
Výstava v Galerii města Olomouce na Dolním náměstí představuje přes padesát velkoformátových maleb na papíře a jedno výjimečné plastické dílo z frkaného cínu. Obrazy zachycují otisky sedmi různých modelek a dvou modelů.
Výstava začíná v Galerii města Olomouce ve středu 25. ledna v 18 hodin vernisáží a potrvá zde až do 11. února. V galerii je vystaveno více než čtyřicet rozměrných Surmových obrazů.
Radomír Surma (1968, Olomouc) absolvoval restaurátorskou školu u profesora Karla Strettiho na Akademii výtvarných umění v Praze. Krátce nastoupil do Muzea umění v Olomouci, posléze odešel na volnou nohu. Vedle profese restaurátora, která jej maximálně odborně i časově naplňuje, si čas od času najde i minimální prostor pro vlastní volnou výtvarnou tvorbu. Kresba pastelem mu umožňuje jak výrazné kresebné vyjádření figury, tak malířské až plastické postižení barevných nuancí a objemu. V jeho tvorbě dominují portréty a figurální motivy obecně. Vynikající kresebnou techniku, získanou při studiu děl starých mistrů, nevyužívá k prostému zachycení tváře či těla, ale záměrně si vybírá, často při studiu tanečních a gymnastických pohybů, dynamické až komplikované pojetí postav.

Radomír Surma, The Dance Party
 Radomír Surma, Modrý sen
Radomír Surma, Modrý sen
 Radomír Surma, Slepota uvězněná v těch, kteří se na mě dívají
Radomír Surma, Slepota uvězněná v těch, kteří se na mě dívají
 Radomír Surma, Rupture
Radomír Surma, Rupture
 Radomír Surma, Zjizvené torzo
Radomír Surma, Zjizvené torzo
 Radomír Surma, Mramorové torzo Venuše
Radomír Surma, Mramorové torzo Venuše
 Radomír Surma, Ztrácím se
Radomír Surma, Ztrácím se

Radomír Surma a jediný 3D objekt na jeho nové výstavě | Foto: Rej.cz
 Inspirující souhra renesanční výzdoby trámového stropu jedné z bodytypií Radomíra Surmy | Foto: Rej.cz
Inspirující souhra renesanční výzdoby trámového stropu jedné z bodytypií Radomíra Surmy | Foto: Rej.cz
 Tyto obrazy byly inspirovány modelkami výtvarníka Yvese Kleina | Foto: Rej.cz
Tyto obrazy byly inspirovány modelkami výtvarníka Yvese Kleina | Foto: Rej.cz
 Radomír Surma u jednoho z velkoformátových obrazů | Foto: Rej.cz
Radomír Surma u jednoho z velkoformátových obrazů | Foto: Rej.cz
 
							 
						 
                 
    
 
 
 
 
                             
                             
                             
                             
                            