Celý projekt se týká rozsáhlých stavebních úprav na celkem 14 kilometrech řeky Moravy na území Olomouce s cílem odolat téměř čtyřsetleté povodni. Celkové stavební náklady přišly na 658,1 milionů korun bez DPH. „Šlo o největší stavebně technickou akci, kterou státní podnik Povodí Moravy připravil a realizoval od povodní v roce 1997,“ upozornil generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
V rámci II. B etapy byl upraven a rozšířen pravý i levý břeh řeky. Byly doplněny hráze a nábřežní zídky i rozšířeno nábřeží. V prostoru levého břehu nad mostem Kosmonautů byly vybudovány protipovodňové zdi v kombinaci se zvýšeným terénem, který vymezuje nový park u třídy Kavaleristů. Na konci přechází znovu do protipovodňové zdi vedoucí kolem ZUŠ Žerotín až k soutoku s Bystřicí Levobřežní berma nového nábřeží začíná u Kasáren 9. května a pokračuje až do konce stavby, tj. nad most v ulici Komenského. Celková délka veškerých zdí a hrází vybudovaných v rámci této etapy činí 2438 metrů.
Mezi mosty v ulici Komenského a na Masarykově třídě vznikly nové snížené bermy. Pravobřežní je vydlážděna kamennou dlažbou a je tak nově přístupná pro veřejnost. „Musí odolat proudění vody, ledovým jevům i pohybu těžké techniky zajišťující její efektivní údržbu. Vždy bude zaplavována průtokem v Moravě nad Q30d. Robustní dlažba plní požadavek na dlouhou životnost a prostor s opravdu velkým zatížením,“ objasnil vedoucí odboru životního prostředí magistrátu Petr Loyka. Původní mosty v ulicích Masarykova a Komenského byly nahrazeny novými a součástí stavby byly také dvě křižovatky v ulici Komenského. Proběhlo přeložení tramvajové trati a inženýrských sítí.
Všechno ještě hotovo není
Celková doba trvání prací na jedné z největších investičních akcí v novodobých dějinách Olomouce byla 55 měsíců. Stavba ještě ovšem není zcela hotová, respektive před dokončením jsou související proměny okolí. Momentálně pokračují úpravy v části ulice Nábřeží, kde si díky petici vymohli rezidenti, že se změnil projekt a nebudu tu zálivy s lavičkami, hotovo není ani ve druhé části Blahoslavovy ulice směrem k vysokoškolským kolejím, kde teprve v dubnu položí asfaltový povrch. Dokončit zde musí ještě i osázení zeleně a doplnění sedáků.
Úplně hotovo má být až v květnu.
Lodě a koncerty
To, kdy budou zcela dokončeny i všechny úpravy okolo nábřeží, je podstatné pro další využití prostoru. Stavba totiž proměnila také vzhled a nabídla i nové možné využití upraveného území.
Na nové náplavce na pravém břehu v délce 350 metrů bude možné provozovat drobné občerstvení a lidé se mohou těšit na koncerty či různá představení. Součástí náplavky jsou úvaziště pro lodě určené k nástupu a výstupu cestujících. Určitě zde budou nabírat pasažéry tradiční olomoucká plavidla Ololodě. Úvazišť je na náplavce několik, jsou rozmístěny zhruba po padesáti metrech. Podle slov kapitána Ololodí Šimona Pelikána se na první plavby z náplavky můžřeme těšit už ve druhé polovině dubna! Přesný termín i podoba místa, kde se bude nastupovat, Plavby Olomouc teprve zveřejní.
Pro posezení lidí jsou na několika místech náplavky umístěny pískovcové sedáky a nad náplavkou už jsou dvě vyhlídkové terasy s lavičkami, pítkem a stromy. V Blahoslavově ulici jsou vysázené olše a na protilehlém nábřeží javory. V Blahoslavově ulici přibydou ještě popínavé rostliny, které ozelení kamennou stěnu nábřeží.
O tom, jak přesně by měl v létě vypadat kulturní život na náplavce, se teď právě jedná.