Radní města Přerova se ve čtvrtek 22. února usnesli, že požádají dopisem ministra dopravy, Správu železnic a Stavební správu vysokorychlostních tratí, aby se tato trasa řešila tunelovou variantou, tak jak bylo už dříve několikrát avizováno a požadováno.
Trať vede chráněným územím
Trasa by podle navrhovaných řešení procházela v hlubokých zářezech v místech, která jsou z hlediska kvality životního prostředí nenahraditelná. „Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Prostupy do okolní krajiny by musely být řešeny mimoúrovňově a tím by byla celá oblast znehodnocena,“ popsal vedoucí odboru rozvoje města Pavel Gala. Zástupci města se proto shodli, že tunelová varianta – v délce zhruba dvou kilometrů – by byla z hlediska zásahu do okolního terénu jako nejvhodnější a nejcitlivější. „Budeme proto požadovat, aby došlo k přepracování projektu a tím ke kompromisu. Dopis z radnice bude odeslán v nejbližších dnech,“ doplnil náměstek primátora Tomáš Navrátil.
Ten ale zároveň zdůraznil, že cílem Přerova není stavbu blokovat. „Uvědomujeme si, co přinese vysokorychlostní trať našemu regionu. Díky lepší dostupnosti vzniknou nová pracovní místa a další služby, budeme moct cestovat mezi městy a kraji rychleji a pohodlněji. Navíc jde o ekologický způsob dopravy,“ uvedl náměstek Navrátil.
Odbočka na Olomouc
Správa železnic připravuje síť pěti vysokorychlostních tratí v České republice. Na střední Moravě je plánová trasa Praha – Brno – Ostrava, která je v úseku Brno – Ostrava rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou projíždět rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Olomouce se týká VRT Haná, město má být s vysokorychlostní tratí propojeno dvanáctikilometrovou odbočkou. "Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky a byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost provozu, je součástí VRT napojení na běžnou železniční síť ve směru Olomouc z jihu i severu pro trvalý provoz dálkových spojů obsluhujících toto město i vlaků, které mezi Prahou a Olomoucí využijí stávající železniční koridor," uvádí Správa železnic na svém webu.
Vysokorychlostní trať má výrazně zkrátit cesty po železnici, například úsek mezi Olomoucí a Brnem má být po dokončení zvládnutelný prý za 30 minut.
Vizualizace a plány: Správa železnic