Přerov se brání proti zničení chráněného území. Vysokorychlostní trať by proto měla vést tunelem

„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Nechceme dopustit, aby vycházková trasa za městem nenávratně zmizela,“ řekl přerovský primátor Petr Vrána poté, co byli zastupitelé města seznámeni s trasou, kudy by měly nově jezdit vlaky. Současně ale Přerovští dodávají, že nechtějí výstavbu trati brzdit. Vysokorychlostní trať přinese i pro Olomoučany výrazná zkrácení přepravních časů.

Ilustrační foto: Správa železnic

Radní města Přerova se ve čtvrtek 22. února usnesli, že požádají dopisem ministra dopravy, Správu železnic a Stavební správu vysokorychlostních tratí, aby se tato trasa řešila tunelovou variantou, tak jak bylo už dříve několikrát avizováno a požadováno.

Trať vede chráněným územím

Trasa by podle navrhovaných řešení procházela v hlubokých zářezech v místech, která jsou z hlediska kvality životního prostředí nenahraditelná. „Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Prostupy do okolní krajiny by musely být řešeny mimoúrovňově a tím by byla celá oblast znehodnocena,“ popsal vedoucí odboru rozvoje města Pavel Gala. Zástupci města se proto shodli, že tunelová varianta – v délce zhruba dvou kilometrů – by byla z hlediska zásahu do okolního terénu jako nejvhodnější a nejcitlivější. „Budeme proto požadovat, aby došlo k přepracování projektu a tím ke kompromisu. Dopis z radnice bude odeslán v nejbližších dnech,“ doplnil náměstek primátora Tomáš Navrátil.

Ten ale zároveň zdůraznil, že cílem Přerova není stavbu blokovat. „Uvědomujeme si, co přinese vysokorychlostní trať našemu regionu. Díky lepší dostupnosti vzniknou nová pracovní místa a další služby, budeme moct cestovat mezi městy a kraji rychleji a pohodlněji. Navíc jde o ekologický způsob dopravy,“ uvedl náměstek Navrátil.

Odbočka na Olomouc

Správa železnic připravuje síť pěti vysokorychlostních tratí v České republice. Na střední Moravě je plánová trasa Praha – Brno – Ostrava, která je v úseku Brno – Ostrava rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou projíždět rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Olomouce se týká VRT Haná, město má být s vysokorychlostní tratí propojeno dvanáctikilometrovou odbočkou. "Aby bylo možné široké využití VRT různými vlaky a byla zajištěna dlouhodobá spolehlivost provozu, je součástí VRT napojení na běžnou železniční síť ve směru Olomouc z jihu i severu pro trvalý provoz dálkových spojů obsluhujících toto město i vlaků, které mezi Prahou a Olomoucí využijí stávající železniční koridor," uvádí Správa železnic na svém webu. 

Vysokorychlostní trať má výrazně zkrátit cesty po železnici, například úsek mezi Olomoucí a Brnem má být po dokončení zvládnutelný prý za 30 minut. 

Vizualizace a plány: Správa železnic 




INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
Radio Haná