"Drážní inspekce dnes v součinnosti s dopravcem Ostravská dopravní společnost - Cargo, a. s., dokončila rozbor rychloměru nákladního vlaku Pn 52690, který dne 28. února vykolejil v Hustopečích nad Bečvou, kde následně došlo k rozsáhlé škodě na životním prostředí," uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 km/h, do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h a v nich následně vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 % vyšší než byla dovolena.
"Upozorňujeme, že Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti vzniku dané vážné nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin. Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě," zdůraznil generální inspektor Drážní inspekce. Sama Policie ČR, která řeší příčiny nehody z pohledu trestního práva, upozornila, že celé vyšetřování potrvá pravděpodobně v řádu měsíců.
Při mimořádné události nebyl nikdo zraněn. Ve vlaku bylo řazeno celkem 17 vozů, přičemž 14 z nich vykolejilo. Škody na místě mimořádné události byly prozatím odhadnuty na 225 milionů korun, konkrétně 75 milionů na infrastruktuře, 50 milionů za zničený vlak a 100 milionů škody na životním prostředí. Zejména škody na životním prostředí se ale mohou ještě výrazně zvýšit, například až bude jasné, nakolik byla v místech spadu toxického popílku kontaminovaná zemědělská půda.
Na místě mimochodem stále ještě pracují hasiči. Jak hodnotí svůj zásah oni? "Naprosto unikátní zásah, jaký nikdo v Evropě dlouho nezažil… Takto se dá charakterizovat naše působení v Hustopečích nad Bečvou. Spoustu hasičských výzev a nových přístupů máme za sebou, další na nás teprve čekají. Hasiči pracují v ultra náročných podmínkách, jde o fyzicky i psychicky velmi komplikovaný zásah, nasazujeme všechny naše síly a prostředky, abychom následky bezprecedentní havárie likvidovali. Štáb a operační středisko koordinuje všechny práce i dotčené orgány," uvedla dnes mluvčí HZS Olomouckého kraje Lucie Balážová. Jak dodala, hasiči nejvíce spolupracují s ČIŽP, drážními hasiči a Záchranným útvarem HZS České republiky.
Foto: HZS České republiky a HZS Olomouckého kraje