Tramvajová trať roste, teď začne i stavba nového krytého odstavu pro osmnáct tramvají

Tramvajovou dopravu v Olomouci čekají velké věci. Stavba nové trati od Trnkovy po Schweitzerovu ulici je už v plném běhu a úspěšně pokračuje. V současnosti začíná výstavba 105 metrů dlouhé kryté haly, v níž bude místo pro odstavení až osmnácti tramvají typu VarioLF/EVO. V hale bude také prostor pro opravy tramvají i nutné zázemí pro řidiče.

Možná podoba haly pro odstav tramvají poblíž hlavního nádraží v Hodolanech.

Obě velké stamilionové investiční akce byly oznámeny současně. Mají totiž hodně společného. Po prodloužení trati na Nové Sady se počítá i s pořízením nových tramvajových souprav. Jenže olomoucký Dopravní podnik dlouhodobě trápí nedostatek kapacit pro odstavení tramvají. Protože se velké nové depo, které by mělo být v Neředíně, ještě asi dlouho stavět nebude, bylo nutné najít provizorní řešení. Tím je právě krytý odstav ve Fibichově ulici na ploše poblíž železniční trati.

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Dopravní podnik už vybral vítěze veřejné soutěže. Stala se jím společnost OHL ŽS, která buduje také samotnou tramvajovou trať a která nabídla stavbu nového odstavu za 279 milionů korun. V srpnu už firma převzala staveniště, zatím na místě ale žádné stavební stroje lidé neuvidí, protože probíhají teprve přípravné práce a vyměřování. Stavba by se měla reálně rozběhnout v září a potrvá do března roku 2023. Jelikož nová trať bude hotová už na podzim 2022, vznikne zhruba půlroční mezera mezi dokončením obou staveb. Podle informací z DPMO ale nebude problém tuto mezeru provozně zvládnout.

Zastřešená hala je lepší

Odstav u vlakového nádraží měl původně mít podobné řešení jako odstavná plocha „Rubik“ v Sokolské ulici pod areálem Vlastivědného muzea a Muzea umění. Nakonec se ale s ohledem na zázemí pro dispečery a řidiče i na možnosti kontrol a drobné údržby vozů zvolilo řešení zastřešené haly. Do odstavu se dostanou tramvaje ze současné trati u smyčky Fibichova přes dvě kolejové výhybky. Do haly bude možné vjet jak ve směru od hlavního nádraží, tak i od Hodolan. 

Původní tramvajové depo v Sokolské ulici vzniklo už v roce 1899. / Foto: FB Dopravní podnik města Olomouce

Problém odstavných kapacit provází olomouckou tramvajovou dopravu po desítky let. Staré depo v Sokolské ulici vzniklo už v roce 1899 při zahájení tramvajového provozu v Olomouci. Později se počítalo se vznikem společného depa pro tramvaje a autobusy, to se ale nikdy neuskutečnilo. V 50. letech proto přibyla odstavná kolej v Sokolské ulici a v roce 1984 odstavné nekryté kolejiště „Rubik“ ve stejné ulici. Zvětšování vozového parku si v roce 2013 vynutilo vybudovat noční odstavné stání na smyčce tramvají na konečné v Nové Ulici.

Významnou část nákladů na stavbu odstavu ve Fibichově ulici vedle současné smyčky uhradí Dopravní podnik města Olomouce z dotace.

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Vizualizace budoucí podoby tramvajového odstavu v prostpru vedle vlakových kolejí...

Řez halou tramvajového odstavu u hlavního nádraží



INZERCE
Maple Bear Maple Bear

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
Radio Haná