Tři roky práce a spousta obdarovaných. Olomoucká firma tvoří stylový textil s etickým přesahem

Mikiny, trička, ponožky a podkolenky pro sportovce… Už tři roky se na trhu objevují parádní textilní výrobky z Olomouce, které nesou značku Triangel. Nejde jen o samotné logo, ale i o osobitý styl textilu, díky kterému tyto produkty snadno rozeznáte od bezpočtu jiných výrobců textilu. K tomu navíc je tu i velký etický a dobročinný rozměr.

Tomáš Okleštěk, zakladatel olomoucké firmy Triangel. Foto: FB Triangel

Malá olomoucká firma s velkým přesahem totiž dokáže oslovovat zákazníky i etickou stránkou věci – jednak jde o výrobky bez ničivého dopadu na životní prostředí a také s absolutním vyloučením dětské práce, a hlavně z výtěžku firma od počátku podporuje dobročinné aktivity. Zakladatel a hlavní hybatel značky Tomáš Okleštěk nám prozradil, co ho k nápadu přivedlo a jaké má vize.

Vyrábíte a prodáváte originální textil. To byl váš hlavní plán od začátku?

Nechtěl jsem zakládat jen tak nějakou obchodní firmu čistě za účelem zisku. Chtěl jsem pomáhat. Viděl jsem kolem sebe spoustu projektů, které si pomoc zaslouží. Vnímal jsem, že třeba některé útulky si samy nechají vyrobit trička, jejichž koupí člověk podpoří činnost těch útulků. Jenže to byla většinou trička, jaká bych si na sebe nikdy třeba do práce nevzal. Napadlo mě zkusit pomoct dobročinným aktivitám a spojit to přitom s opravdu kvalitním oblečením.

Na začátku jste ale, myslím nedělal trička, ale spíš něco menšího, ne?

Ano, nejprve jsme vyráběli ponožky a podkolenky, postupně jsme přidali i další zboží, jako trika, mikiny nebo čepice. Postupně se ten záběr rozšiřuje, roste i počet zákazníků, přitom ale pořád trvám na dodržení základních pravidel. Musí jít o kvalitní textil a nesmí být vyráběn za negativních okolností.

Co si pod tím může zákazník představit?

Když si necháme vyrobit námi navržený textil, musíme mít garantováno, že se na výrobě nikterak nepodílela dětská práce. Výroba textilu musí probíhat i ohleduplně k životnímu prostředí. Tyto zásady jsou garantovány i prostřednictvím dvou speciálních certifikátů, které naše zboží má, Fair Wear Foundation a GOTS neboli Global Organic Textile Standard. 

Jak konkrétně spolupracujete s dobročinnými organizacemi?

Jednak to je olomoucká nadace Společně pro děti a jejich projekt Odvaha darovat. Ve chvíli, kdy máme vybranou nějakou částku, kontaktuju je a pak společně vybíráme, co koupit nebo zaplatit dětem. Může jít o hračky, ale i o kompenzační pomůcky nebo třeba různé tréninky. Druhou organizací, se kterou pravidelně spolupracujeme, je nadace Staň se srdcařem. Ta se stará o zvířecí útulky, hradí třeba operace psů nebo nákupy krmení pro ně. Máme pevně dané částky, které z každého zboží jdou na projekty těchto nadací. Z páru ponožek to je padesát korun, z trička nebo mikiny stokoruna.

Dá se vaše celková pomoc těmto nadacím vyčíslit?

Jistě, dá se to. Na aktivity těchto dvou nadací jsme dali už skoro 140 tisíc korun a pomohli jsme už šestnácti konkrétním případům. Chceme, aby zákazník, který si od nás koupí naše zboží, věděl, na co konkrétně svou platbou přispěl.

Když odhlédneme od etického rozměru, pořád se bavíme o textilu. Jak byste vaše zboží charakterizoval?

Jedná se o opravdu kvalitní zboží, které se dá používat při sportu i k běžnému nošení. Používáme jen kvalitní biomateriály, což každý pozná při nošení. Snažím se také o to, aby náš oděv měl přitažlivý design, aby měl styl, kterým se jeho nositel i nějak prezentuje. Vzhledem k tomu, že máme i mnoho věrných zákazníků, kteří se vracejí, to tak asi funguje.

Zákazníky máte v různých koutech republiky. Jak velká firma vlastně jste?

Díky tomu, že prodáváme prostřednictvím e-shopu, máme opravdu zákazníky všude v celé České republice. Ve skutečnosti jsme malá firma, většinu věcí dělám já sám. V této souvislosti ovšem musím dodat, že velká řada lidí mi s projektem pomohla a pomáhá různými způsoby, jmenovitě téměř od začátku projektu fotí kamarádka Aneta Zittová. Nemáme žádné velké sklady, musím zboží objednávat operativně tak, jak to dovolují naše limitované prostory i finanční možnosti. Myslím, že můžu prozradit, že tohle dělám vlastně při práci, není to moje hlavní činnost. Já jsem tu značku ale nezačal budovat proto, abych na ní zbohatl, ale abych dělal něco dobrého. A to se zatím docela daří. Když se ten podnik v budoucnu rozjede, určitě se nebudeme zlobit.


Teď si necháváte textil šít v zahraničí, přemýšlíte o tom, že by se někdy šil tady?

Myslím, že většina výrobců to dělá stejně jako my, tedy že tvoří vzhled a výrobek si objednává u větších textilních firem. Existují samozřejmě i výrobci, kteří si vše dělají sami, to je ale možné až od určitého obratu. V situaci, ve které je naše značka, by zatím bylo při šití zde zboží velmi drahé a těžko by pak hledalo zákazníky. Čím větší množství jednotlivých výrobků se dělá, tím je nižší jejich výrobní cena, a naopak. Až se zadaří a obrat bude výrazně větší, pak můžeme uvažovat o tom, na co se ptáte. Zatím ale myslím spíše na rozšiřování sortimentu a dostávat se více do povědomí mezi českými zákazníky. K tomu právě potřebujeme co nejširší sortiment. A vzhledem k tomu, co jsem už říkal, že naše značka má řadu věrných zákazníků, tak jim potřebuju nabízet i další nové výrobky.

Jak se teď jako podnikatel cítíte?

Jsem hlavně opravdu moc rád, že můžu lidem ukázat, že to jde. Dodat jim odvahu, že pokud člověk má nějaký sen, dá se za ním jít a plnit ho. Zatím to není něco, co by mě živilo, věřím ale tomu, že to jednou v takové situaci bude. Momentálně mě dodává energii jakákoliv pozitivní zpětná vazba, jak od těch, kterým pomáháme, tak i od zákazníků, kterým vlastně také umožňujeme pomáhat.

Na produkty firmy i na jednotlivé podoby dobročinné pomoci se můžete podívat zde https://www.triangel-store.com/

Zdroj: FB Triangel

Zdroj: FB Triangel





INZERCE
SPEA SPEA

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
Kickbox K1