Zmizelé domy, starý orloj i dávné prodejny. Co prozrazují krásné fotografie Olomouce z roku 1863?

Krásy města Olomouce jsou zachyceny na velkém množství vedut, rytin, litografií či olejomaleb. Od poloviny 50. let 19. století přibývá do pokladnice výtvarných zachycení města také nové výtvarné médium, fotografie. A už v roce 1863 vzniká série snímků renomovaného fotoatelieru Pichler & Comp.

Pichler Photografisches Atelier Pichler a comp 1863, lodžie radnice s prodejnou | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

A. Pichler & Comp. byl vídeňským fotoateliérem, který na počátku 60. let 19. století otevřel pobočku v Olomouci. (Zajímavostí je, že už od roku 1793 působila ve Vídni firma A. Pichlers Witwe & Sohn, předmětem její činnosti bylo nakladatelství a tiskařství.) Dne 20. října 1863 byl v olomouckých německy psaných novinách Die neue Zeit uveřejněn inzerát ateliéru A. Pichler & Comp. neboli A. Pichler a spol., v němž se uvádělo, že v tomto ateliéru je možné zakoupit veškeré pohledy na Olomouc ve dvou rozdílných velikostech.

Fotoatelier sídlil v České ulici, což je dnes ulice 8. května, adresa zněla Böhmengasse 517. Podle některých zdrojů se později přestěhoval na Dolní náměstí, konkrétně na Niederring 55, v ještě pozdější době bylo sídlo podniku uváděno na náměstí Horním - Oberring 365.

Dosud nejstarší známá fotografie Olomouce pochází z poloviny 50. let 19. století a vytvořil ji Jakob Höflinger. Mimořádná je série snímků z produkce berlínského fotografa Hermanna Haubenreissera, pořízené v září 1860 k příležitosti opravy střechy olomoucké radnice.

V 60. letech, kdy se v Olomouci etablovala společnost A. Pichler & Comp., už ve městě působila řada dalších profesionálních fotografů a atelierů, například E. Selinger, Seeburger a Feja, A. Lubinsky & L. Schost či W. Fischer a W. Lachnik. Obživu fotografům přinášelo především ateliérové focení portrétních a dalších osobních fotografií, a příležitostně, buď pro vlastní profesní zájem a osobní radost, nebo i pro obchodní účely, zachycovali také město a snímky pak prodávali. To mohli dělat buď jednotlivě, nebo jako ucelená alba. Na realizaci takových uměleckých publikací se pak spolu s fotografy podílel také známý olomoucký nakladatel a knihkupec Eduard Hölzel.

Podívejme se na sérii fotografií významného atelieru A. Pichler, která je dnes součástí sbírek Moravského zemského muzea v Brně.

Pichler Photografisches Atelier Pichler & comp 1863, pohled na Českou ulici. Na snímku je vidět blok domů, který stával na místě dnešní Galerie Moritz před mořickým chrámem, a také krásný barokní dům po pravé straně, který na počátku 20. století ustoupil stavbě monumentální secesní stavby kina Edison, později Mír. | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

Dolní náměstí bývalo tradičně místem konání trhů. Na veřejném prostranství Horního náměstí se obchodovalo výrazně méně, známý je odsud Rybí trh a pak menší trhy v místech Caesarovy kašny. Dolní náměstí ale bylo tradičním místem pro běžné velké výroční trhy a jarmarky. |  Pichler Photografisches Atelier Pichler & comp 1863 | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

Krásná a důležitá fotografie ukazuje podobu orloje před novogotickou rekonstrukcí. Barokní tvář orloje, v té době mimochodem zřejmě nefunkčního, navazuje kompozičně na nejstarší, gotický orloj. Teprve novogotická přestavba v 90. letech 19. století původní rozvržení orloje z 15. století změnila. | Pichler Photografisches Atelier Pichler & comp 1863 | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

Horní náměstí s drožkami, které vozily pasažéry například na Hlavní nádraží. Snímek prozrazuje, v jak nedobrém stavu byl tehdy třeba olomoucký orloj. | Pichler Photografisches Atelier Pichler & comp 1863 | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

Na snímku renesanční radniční lodžie vidíme například doklad toho, že kamenné erby na lodžii bývaly v minulosti opravdu polychromované, tudíž je správné, že se radnice nedávno k této podobě znaků vrátila. Nad lodžií navíc visel ještě státní znak Rakouského císařství. V této době byla radnice sídlem soudu a státní správy, zatímco starosta  a městská rada působili v protějším Edelmannově paláci. Zajímavý je i nabízený sortiment v místech dnešní restaurace Caesar, podle snímku to vypadá,m jak by se zde prodávaly hrnce, džbány a koše. | Pichler Photografisches Atelier Pichler & comp 1863 | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

Detail snímku lodžie | Pichler Photografisches Atelier Pichler & comp 1863 | Zdroj: Moravské zemské muzeum v Brně

Zdroje:

  • Jiří Fiala, Miroslav Papoušek, Olomouc a Olomoučané na starých fotografiích. Danal, Olomouc 2011
  • Web Podoby-predku.cz
  • Muzeum umění Olomouc



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
CBA