„Doporučovaný model fúze do jedné instituce je v našem prostředí novinkou a jsou s ním spojena nemalá rizika. Shledáváme zde více dlouhodobých negativ než slibovaných přínosů. Prognóza budoucího stavu i výkonu nové instituce, s níž analýza pracuje, je demonstrována jen velmi vágně, což může v budoucnu přinést značné těžkosti, a proto i zvyšuje naše obavy. S tím koresponduje fakt, že analýza nabízí pouze technicistní přístup a pohled na dotčené instituce, navíc prostřednictvím jen některých ukazatelů, bez jakýchkoliv širších souvislostí. To je pro takto zásadní a nezvratné rozhodnutí jednoduše málo,“ říká k situaci Lenka Kavalová, předsedkyně Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů ČR (ASOPS).
Politická reprezentace Olomouce již delší dobu hovoří o neudržitelném financování divadla a filharmonie a o nutnosti najít model, který nabídne městu a oběma institucím stabilitu a zejména předvídatelnost, tolik nutnou pro kvalitní a dlouhodobé plánování. Bohužel, ani analýza, ani důvodová zpráva pro zastupitelstvo neposkytují záruky toho, že politici spolu s rozhodnutím o sloučení divadla a filharmonie přijmou i závazek garantující dlouhodobé a předvídatelné financování nově utvořené instituce.
„Velmi nás zaráží, že před takto zásadním rozhodnutím chybí k celému procesu bližší prováděcí materie i jakékoliv elementární garance, které by nejen že mohly rozptýlit některé obavy, jež jsou nyní zcela důvodné, ale také zcela transparentně a konkrétně ukázaly, o čem budou olomoučtí zastupitelé ve skutečnosti rozhodovat,“ doplňuje Kavalová.
ASOPS ve spolupráci s Unií orchestrálních hudebníků ČR coby dvě největší instituce, sdružující profesionální symfonické orchestry a jejich zaměstnance, zformulovaly základní výhrady k záměru i procesu zamýšleného slučování Moravského divadla a Moravské filharmonie a vyzvaly politickou reprezentaci k pečlivějšímu přístupu k celé věci. Součástí výzvy je i nabídka na aktivní participaci v odborné rovině, ve které představuje role ASOPS nezastupitelný potenciál znalostní i zkušenostní, a to jak z domácího, tak i zahraničního prostředí.
Dodejme, že mezi koaličními zastupiteli je i herečka Moravského divadla Olomouc Ivana Plíhalová a Jan Žůrek, spoluzakladatel a do roku 2021 také ředitel jednoho z malých olomouckých divadel.
PROHLÁŠENÍ
Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů České republiky (ASOPS) a Unie orchestrálních hudebníků ČR (UOH)
jako dvě největší instituce, sdružující profesionální symfonické orchestry a jejich zaměstnance v ČR odmítají připravované slučování Moravské filharmonie Olomouc a Moravského divadla Olomouc v podobě, v jaké je předkládáno, a to zejména z těchto důvodů:
- Jediným opěrným materiálem pro toto rozhodnutí je analýza, kterou si nechalo město Olomouc zpracovat; pro takto závažné a nezvratné rozhodnutí je existence pouze jednoho materiálu nedostatečná.
- Analýza zpracovává pouze určitý úhel pohledu na obě instituce (zejména ekonomický), ve vztahu k zadání (zejména kvalita a šíře kulturní služby) pak zcela nedostatečně.
- V doporučovaných modelech a prognostice budoucích výkonů nové (sloučené) instituce se analýza omezuje na naprosto obecné a zcela vágní výpočty a predikce, které nejsou nijak hloubkově podloženy (kupní síla prostředí, sociologický výzkum /potenciální/ cílové skupiny v návaznosti na dosažitelnost predikovaných výkonů), ani relevantně ozdrojovány.
- Připravované rozhodnutí staví v tuto chvíli pro futuro na okolnostech, jejichž naplnění navíc není v moci ani zastupitelů města, ani současných institucí či budoucí nové instituce (zejména připravovaný zákon o VKI).
- Celou snahu města bohužel nelze vnímat jinak, než cílenou (byť skrytou) snahu jednoduše ušetřit na lidech; 20% redukce orchestrálních hráčů z obou orchestrů je absolutně nepřijatelná už jen z principu jak oborově, tak v návaznosti na multiplikační efekty takovéhoto postupu (dopad na umělecké školství, ale také komerční sféru – obchod s hudebními nástroji, kulturní a kreativní průmysl obecně).
- S ohledem na předchozí bod musí ASOPS i UOH konstatovat, že až ironicky působí proklamované „více muziky za méně peněz“, a to zejména s odvoláním na znalost principů skutečného plánování a provozu orchestrů i divadel, existenci pouze obecné legislativy pro tuto oblast a z toho vyplývající nezastupitelnost vlastních vnitřních pravidel v těchto organizacích, která (často jako jediná) garantují zaměstnancům alespoň základní standardy pro práci.
Zároveň ASOPS i UOH politickou reprezentaci města Olomouce vyzývají:
- K zahájení relevantní a širší debaty nad situací okolo obou institucí s primárním cílem zefektivnit financování institucí nerestriktivní cestou, zejména společným tlakem na ostatní veřejné zdroje (ať už na centrální úrovní – rozpočet MK na r. 2024, anebo i na úrovni lokální – větší míra zapojení OLK).
- K doplnění podkladových materiálů pro rozhodování o budoucnosti obou institucí o další nezbytné aspekty a v případě jakékoliv restrukturalizační varianty zpracovat před meritorním rozhodováním v dané věci konkrétní, ilustrativní model fungování v provozní míře detailu.
ASOPS i UOH tímto otevřeně nabízejí městu Olomouc pomoc a proaktivní přístup při konstruktivních a nerestriktivních způsobech řešení situace a také nezastupitelný potenciál znalostní v této problematice napříč nejrůznějšími druhy a typy provozů nejen u nás, ale také v zahraničí.
Mgr. Lenka Kavalová, předsedkyně Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů ČR
Jiří Dokoupil, prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR