Předchůdcem autobusů městské hromadné dopravy byly omnibusy, velké kryté vozy, tažené koňmi (nejstarší omnibusy bývaly taženy koňmi, v Evropě ale postupně přibyly i omnibusy poháněné párou nebo spalovacím motorem). Jejich provoz v Olomouci souvisel s provozem vlakového spojení. Roku 1841 byla Olomouc spojena železnicí s Vídní, o čtyři roky později byla železnice prodloužena do Prahy, a právě tehdy také zahájila činnost První olomoucká omnibusová společnost. Cestující z vlaku totiž musel někdo dopravit do města, které bylo od nádraží kvůli platnému pevnostnímu reversu dosti vzdálené.
Omnibusy v dubnu roku 1899 nahradily moderní tramvaje, mimochodem první elektrické tramvaje na Moravě. V následujících desetiletích se olomoucká hromadná doprava odehrávala pouze na kolejích, což pro starou Olomouc s nějakými 23 tisíci obyvateli docela stačilo. Situace se ale změnila v roce 1919.
Po vytvoření Velkého Olomouce, když bylo 23. dubna 1919 k městu Olomouci připojeno 11 obcí a dvě sousední města (Hodolany a Nová Ulice), už byla šestikilometrová tramvajová síť pro obsluhu území o rozloze přibližně 4 000 hektarů a obývaném 57 tisíci obyvatel zcela nepostačující. Po první světové válce ovšem nebyla Olomouc ani trochu v dobré ekonomické kondici a na další rozvoj tramvajové dráhy se proto nedostávalo prostředků. Logicky se pak obrátila časem pozornost radních na nový hromadný dopravní prostředek, který nepotřebuje nákladně budované koleje - na autobusy. V té době přitom ještě autobusy nebyly vůbec běžným dopravním prostředkem, na Moravě nejezdily vůbec, nejbližší města, která je používala, byla Praha a Jablonec nad Nisou. Olomouc se tak roku 1927 stala prvním městem na Moravě, které mělo vlastní autobusovou dopravu.
V prosinci 1926 městská rada vydala koncesi na první tři autobusové trasy, ve stejné době začaly zkušební jízdy autobusů olomouckými ulicemi. Licenci dostal podnikatel Rudolf Synovec.
V provozu byly následující linky:
- Masarykovo (Horní) náměstí - Pavlovičky - Chválkovice (3x denně na Svatý Kopeček) a zpět
- Masarykovo náměstí - Nový Svět - Holice - Hodolany - hlavní nádraží - Masarykovo náměstí
- Masarykovo náměstí - Hejčín - Řepčín - Křelov - Břuchotín a zpět a Masarykovo náměstí - Nové Sady a zpět
Důležitý krok se odehrál přesně před dvaadevadesáti lety - městská autobusová doprava byla k 1. lednu 1933 předána do správy Elektrických podnikům hlavního města Olomouce, které od té doby provozovaly současně tramvajovou i autobusovou dopravu. Na autobusech se objevilo nové firemní označení: AUTODRÁHA E. P. OLOMOUC. Autobusy byly od tohoto data deponovány v garážích upravených z bývalé strojovny elektrárny v objektu tramvajové vozovny. Od října roku 1933 navíc získaly Elektrické podniky hlavního města Olomouce koncesi na zájezdovou dopravu.
Zdroj: https://www.dpmo.cz/
Zdroj: DPMO
Zdroj: DPMO
Stanoviště busů u radnice | Zdroj: archiv Rej.cz
Autobusy na obrazu Franka Reka z roku 1927
Vpravo tramvaj, vlevo autobus. Rok 1941 | Zdroj: Rej.cz
Zdroj: archiv Vildy Švece
Zdroj: archiv Vildy Švece