Autobusy začaly na Moravě jezdit poprvé v Olomouci. Stalo se tak před 98 lety

Elektrické tramvaje jezdí v Olomouci už téměř 125 let, od dubna 1899. Byla to první elektrická pouliční dráha na Moravě. A co Olomouc a autobusy? Dne 7. února 2025 uplyne 98 let od doby, kdy byl v Olomouci coby prvním městě na Moravě zahájen pravidelný autobusový provoz v Olomouci. Stalo se tak 7. února 1927. Co bylo před tím, než začaly olomoucké cestující vozit autobusy?

Autobusové stanoviště u radnice | Zdroj: DPMO

Předchůdcem autobusů městské hromadné dopravy byly omnibusy, velké kryté vozy, tažené koňmi (nejstarší omnibusy bývaly taženy koňmi, v Evropě ale postupně přibyly i omnibusy poháněné párou nebo spalovacím motorem). Jejich provoz v Olomouci souvisel s provozem vlakového spojení. Roku 1841 byla Olomouc spojena železnicí s Vídní, o čtyři roky později byla železnice prodloužena do Prahy, a právě tehdy také zahájila činnost První olomoucká omnibusová společnost. Cestující z vlaku totiž musel někdo dopravit do města, které bylo od nádraží kvůli platnému pevnostnímu reversu dosti vzdálené.

Omnibusy v dubnu roku 1899 nahradily moderní tramvaje, mimochodem první elektrické tramvaje na Moravě. V následujících desetiletích se olomoucká hromadná doprava odehrávala pouze na kolejích, což pro starou Olomouc s nějakými 23 tisíci obyvateli docela stačilo. Situace se ale změnila v roce 1919.

Po vytvoření Velkého Olomouce, když bylo 23. dubna 1919 k městu Olomouci připojeno 11 obcí a dvě sousední města (Hodolany a Nová Ulice), už byla šestikilometrová tramvajová síť pro obsluhu území o rozloze přibližně 4 000 hektarů a obývaném 57 tisíci obyvatel zcela nepostačující. Po první světové válce ovšem nebyla Olomouc ani trochu v dobré ekonomické kondici a na další rozvoj tramvajové dráhy se proto nedostávalo prostředků. Logicky se pak obrátila časem pozornost radních na nový hromadný dopravní prostředek, který nepotřebuje nákladně budované koleje - na autobusy. V té době přitom ještě autobusy nebyly vůbec běžným dopravním prostředkem, na Moravě nejezdily vůbec, nejbližší města, která je používala, byla Praha a Jablonec nad Nisou. Olomouc se tak roku 1927 stala prvním městem na Moravě, které mělo vlastní autobusovou dopravu.

V prosinci 1926 městská rada vydala koncesi na první tři autobusové trasy, ve stejné době začaly zkušební jízdy autobusů olomouckými ulicemi. Licenci dostal podnikatel Rudolf Synovec.

V provozu byly následující linky:

  • Masarykovo (Horní) náměstí - Pavlovičky - Chválkovice (3x denně na Svatý Kopeček) a zpět
  • Masarykovo náměstí - Nový Svět - Holice - Hodolany - hlavní nádraží - Masarykovo náměstí
  • Masarykovo náměstí - Hejčín - Řepčín - Křelov - Břuchotín a zpět a Masarykovo náměstí - Nové Sady a zpět

Důležitý krok se odehrál přesně před dvaadevadesáti lety - městská autobusová doprava byla k 1. lednu 1933 předána do správy Elektrických podnikům hlavního města Olomouce, které od té doby provozovaly současně tramvajovou i autobusovou dopravu. Na autobusech se objevilo nové firemní označení: AUTODRÁHA E. P. OLOMOUC. Autobusy byly od tohoto data deponovány v garážích upravených z bývalé strojovny elektrárny v objektu tramvajové vozovny. Od října roku 1933 navíc získaly Elektrické podniky hlavního města Olomouce koncesi na zájezdovou dopravu.

Zdroj: https://www.dpmo.cz/

Zdroj: DPMO

Zdroj: DPMO

Stanoviště busů u radnice | Zdroj: archiv Rej.cz

Autobusy na obrazu Franka Reka z roku 1927

Vpravo tramvaj, vlevo autobus. Rok 1941 | Zdroj: Rej.cz

Zdroj: archiv Vildy Švece

Zdroj: archiv Vildy Švece



INZERCE

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
TV Morava
INZERCE
Radio Haná