Zaprvé často podceňujeme prevenci a také to, čemu říkáme wellbeeing, tedy vše, co přispívá ke kvalitě života člověka. Nejde pouze o to, jak si vedeme jako jedinci, ale také jako komunita, v níž žijeme, wellbeeing měříme dokonce na úrovni národa. Každý rok je zveřejňován žebříček nejšťastnějších národů, na prvních místech obvykle najdeme Finy, Dány, zkrátka Skandinávce. Češi jsou za poslední rok na 18. místě ze 137, Slováci na 29. a Poláci na 39. pozici. Česky můžeme termín wellbeeing přeložit jako životní spokojenost či blahobyt, někdo používá pojem „štěstí“. Jedná se tedy o velmi aktuální trend s obrovským potenciálem do budoucna.
Zadruhé můžeme pomoci dobrému jménu kraje, protože nám doposud chybí nějaká ucelená vize rozvoje. Sousední Moravskoslezský kraj na ní již pracuje a pojmenoval ji SMARAGD. Pokud máme jasný a společný cíl, povědomí o tom, kam směřujeme, pak se nám lépe naplňuje. Pokud cíl nemáme, máme tendenci chodit odnikud nikam.
Konkurence je obrovská
Zatřetí je velmi důležité, že dochází nebo může dojít k propojení mnoha důležitých institucí a aktivit v kraji. Pracují-li izolovaně, je jejich výkon nižší, než když dochází k jejich synergii. Navíc spoluprací mohou získat nové zkušenosti, příležitosti k další práci, a pokud by strategie byla skutečně funkční, tak to znamená i posílení ekonomické pozice kraje. Plně by mohly být využity kapacity, které v tomto Olomoucký kraj nabízí.
Zkrátka jde o to učinit celý kraj atraktivnější. Můžeme si sice říkat, že Olomouc je krásné město, Jeseníky jsou skvělé hory a že třeba Helfštýn, Bouzov, Dlouhé Stráně a Zlaté Hory musí vidět za život aspoň jednou každý. Ale to nestačí. Konkurence je obrovská a nikdo z nás nechce, aby lidé v našem kraji patřili mezi nejhůře placené v České republice. Pouze kvalitní vzdělání a využití zajímavých nápadů nás mohou posunout dále, zvýšit produktivitu i mzdy a platy. Což je příklad této strategie.