Před devadesáti lety začaly v Olomouci jezdit autobusy. Olomouc byla první na Moravě!

Úterý, 30.5.2017

Letos je to přesně 90 let od doby, kdy byl zahájen pravidelný autobusový provoz v Olomouci, a to jako prvním městě na Moravě. K příležitosti kulatého výročí společnosti Dopravní podnik města Olomouce je připraven 3. června od 9 do 16 hodin pro všechny fanoušky dopravy Den otevřených dveří v autobusovém provozu v ulici Dolní Hejčínská.

Pro všechny zájemce jsou připraveny projížďky historickými vozidly Škoda RTO a Karosa ŠL 11. Návštěvníci si budou moci prohlédnout historický autobus TATRA 27/62, všechny typy autobusů, které v současné době DPMO provozuje, naposledy bude možné si prohlédnout autobusy Karosa v barvách DPMO, otevřena budou všechna pracoviště, která jsou umístěna v areálu na ul. Dolní Hejčínská, bude probíhat ukázka odbavovacího a informačního systému či prodejní automat jízdenek očima údržby.

Pro děti je zajištěn skákací hrad a soutěž v kreslení autobusů. Pro dopravu na místo konání je možné využít ze zastávky Hlavní nádraží historickou tramvaj na zastávku náměstí Hrdinů a dále speciální autobus, označen DOD, který bude v rozmezí 9 až 15:30 jezdit každých 30 minut mezi zastávkami Nám. Hrdinů (zastávka u spořitelny) a Vozovna Hejčín. Jízdní řády historické tramvaje i speciálního autobusu jsou umístěny na www.dpmo.cz.

Nejprve omnibusy s koňmi, pak tramvaje a nakonec i autobusy

Předchůdcem autobusů městské hromadné dopravy byly omnibusy, velké kryté vozy, tažené koňmi (nejstarší omnibusy bývaly taženy koňmi, v Evropě ale postupně přibyly i omnibusy poháněné párou nebo spalovacím motorem). Jejich provoz v Olomouci souvisel s provozem vlakového spojení. Roku 1841 byla Olomouc spojena železnicí s Vídní, o čtyři roky později byla železnice prodloužena do Prahy, a právě tehdy také zahájila činnost První olomoucká omnibusová společnost. Cestující z vlaku totiž musel někdo dopravit do města, které bylo od nádraží kvůli platnému pevnostnímu reversu dosti vzdálené.

Omnibusy v dubnu roku 1899 nahradily moderní tramvaje, mimochodem první elektrické tramvaje na Moravě. V následujících desetiletích se hromadná doprava odehrávala pouze na kolejích. Po vytvoření Velkého Olomouce, když bylo k městu Olomouci připojeno 13 obcí, už byla šestikilometrová tramvajová síť nepostačující pro obsluhu území o rozloze přibližně 4 000 hektarů a obývaném 57 tisíci obyvatel. Po ukončení první světové války se městu nedostávalo prostředků na rozvoj pouliční dráhy a tak poměrně brzy nastal čas pro zavedení městských autobusů. V té době přitom ještě autobusy nebyl vůbec běžným dopravním prostředkem, na Moravě nejezdily vůbec, nejbližší města, která je používala, byla Praha a Jablonec nad Nisou. Olomouc se tak roku 1927 stala prvním městem na Moravě, které mělo vlastní autobusovou dopravu.

V prosinci 1926 městská rada vydala koncesi na první tři autobusové trasy, ve stejné době  začaly zkušební jízdy autobusů olomouckými ulicemi. Licenci dostal podnikatel Rudolf Synovec. V provozu byly následující linky:

Masarykovo (Horní) náměstí - Pavlovičky - Chválkovice (3x denně na Svatý Kopeček) a zpět

Masarykovo náměstí - Nový Svět - Holice - Hodolany - hlavní nádraží - Masarykovo náměstí

Masarykovo náměstí - Hejčín - Řepčín - Křelov - Břuchotín a zpět a Masarykovo náměstí - Nové Sady a zpět

K 1. lednu 1933 byla městská autobusová doprava předána Elektrickým podnikům hlavního města Olomouce. Od té doby provozuje tramvajovou i autobusovou dopravu společný dopravce. Na autobusech se objevilo nové firemní označení: AUTODRÁHA E. P. OLOMOUC. Od října 1933 navíc získaly Elektrické podniky hlavního města Olomouce koncesi na zájezdovou dopravu.

 

Fotogalerie: