Můžou lidé s kardiostimulátorem řídit a jezdit elektromobily? Olomoučtí vědci to ví

Neděle, 28.7.2019

Současné automobily jsou doslova nabité tou nejmodernější technologií. A dvojnásob to platí o elektromobilech, které jsou velmi dynamicky se rozvíjejícím druhem dopravního prostředku. Ale může takový sofistikovaný stroj bez rizik nežádoucího ovlivňování využívat i člověk se srdečním implantátem? Právě tímto problémem se zabýval projekt Fakultní nemocnice Olomouc a Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci nazvaný Studie bezpečnosti použití elektromobilů u pacientů s kardiovertery - defibrilátory (ICD) a kardiostimulátory.

„V rámci projektu nás zajímalo zejména to, zda může v běžném silničním provozu při použití moderních výkonných elektromobilů vznikat potencionálně elektromagnetická interference, která by mohla vést k nesprávné detekci signálů v srdečních dutinách a vyvolat tak neodpovídající reakci defibrilátoru v podobě neadekvátních výbojů ICD nebo potencionální inhibici funkce kardiostimulátoru. To by samozřejmě mohlo být jednak nebezpečné, ale také nepříjemné až bolestivé,“ vysvětluje autor projektu, přednosta I. interní kliniky - kardiologické FN Olomouc Miloš Táborský.

Jeho tým oslovil 52 pacientů se srdečními implantáty, z nichž polovina používala v průběhu testování běžné osobní automobily se vznětovými a zážehovými motory a druhá polovina moderní elektromobil Audi e-tron. „Kladli jsme důraz především na to, aby byly vyzkoušeny všechny běžné režimy, které tyto moderní vozy mají, například při startování, dobíjení baterie, akceleraci na dálnici nebo v městském provozu. Zkrátka vše, co s provozem takového automobilu souvisí,“ zmiňuje profesor Táborský s tím, že během jízdy byli testovaní pacienti monitorováni online za asistence technika přítomného ve voze a také dálkově (za použití technologie Home Monitoring - Biotronik, SE).

„U žádného z 26 testovaných pacientů za použití elektromobilu nedošlo k žádné závažné interferenci či jiným rušivým jevům. Pouze ve dvou případech pacienti popisovali vnímání nabíjecího procesu formou tlaku na hrudi, nicméně monitorace žádný patologický jev neprokázala, takže šlo pravděpodobně o subjektivní vjemy. Lze tedy konstatovat, že použití moderních elektromobilů pacienty s implantáty v běžném režimu provozu nepřináší žádná potencionální rizika a je možné je považovat za bezpečné,“ shrnuje výsledky studie Miloš Táborský.

Pořízené protokoly jsou nyní podle jeho slov pečlivě analyzovány a závěry budou publikovány v odborném časopise. „Provedená studie má samozřejmě i své limity. Těmi jsou jednak menší počet testovaných pacientů, dále vyzkoušení jediného typu elektromobilu, absence testování indukční technologie nabíjení elektromobilu a také velmi rychlý vývoj technologií v této oblasti. Je tedy jasné, že tato studie bude muset být v budoucnu opakována, přičemž plánujeme spolupráci i s dalšími významnými výrobci elektromobilů. Pilotní fáze projektu, jež trvala od května do června letošního roku, je však nyní úspěšně ukončena, za což děkujeme samozřejmě všem zúčastněným pacientům, ale také společnosti Porsche Česká republika s.r.o. za bezplatné zapůjčení vozu,“ uzavírá Miloš Táborský.

Ilustrační foto: pixabay.com

Fotogalerie: 
Autor: 
(red)